Ontslagen? Regel deze 5 zaken

Download onze brochure

Door Redactie 23 december 2019

Ontslag is voor de meeste mensen een ingrijpende en emotionele gebeurtenis. Je gaat een onzekere tijd tegemoet en moet veel regelen. Dan is het fijn dat de FNV achter je staat met kennis en advies. In dit artikel bespreken we 5 zaken waar je op moet letten bij ontslag.

1. Vraag om een exitgesprek

​In veel gevallen zal je bij ontslag worden uitgenodigd voor een exitgesprek. Mocht dit niet zo zijn (bijvoorbeeld bij ontslag op staande voet) dan is het verstandig om dit gesprek alsnog aan te vragen. Het geeft jou de gelegenheid om mentaal afscheid te nemen en is belangrijk in het verwerkingsproces. In geval van gedwongen ontslag,  geeft het jou de gelegenheid om een aanbeveling te vragen.

2. Bereken je opgebouwde vakantiedagen

Wie werkt, heeft vakantiedagen. Bij ontslag moet je werkgever jou een eindafrekening geven waarop staat hoeveel vakantiedagen je nog over hebt. Bij ontslag heb je dus recht op de uitbetaling van deze dagen of kun je ze wellicht opnemen tijdens de opzegtermijn.

3. Kijk of je recht hebt op een transitievergoeding

Bij ontslag ontvang je in veel gevallen een financiële vergoeding van je werkgever: de transitievergoeding. Vanaf 1 januari 2020 verandert de berekening van de transitievergoeding. Als werknemer heb je vanaf de eerste werkdag al recht op de transitievergoeding, tenzij je wegens ernstig verwijtbaar gedrag ontslagen bent. Denk dan aan ontslag op staande voet vanwege diefstal, agressie of geweld. Lees meer over de ontslagvergoeding in de brochure 'Ontslag krijgen of nemen'

4. Hou grip op je financiën

Het verlies van je baan heeft altijd financiële gevolgen. Je inkomen gaat omlaag, maar je vaste lasten blijven ongewijzigd. Door een financieel plan op te stellen, krijg je meer grip op je financiën. Hierin staat welke maatregelen je kunt treffen om een bepaalde periode te overbruggen. Spreek je je spaargeld aan, ga je besparen op je variabele uitgaven zoals kleding en reizen? Of kan je partner wellicht extra werken om meer inkomsten te genereren?

5. Check wat ontslag betekent voor je pensioen

Bij ontslag stopt je werk en bouw je geen pensioen meer op. Het pensioen dat je al hebt opgebouwd  blijft staan. Hoeveel dat precies is, ontvang je in een overzicht van je werkgever (waar ook je vakantiedagen op staan). Kom je na ontslag in de WW terecht dan bouw je geen pensioen op. Neem na ontslag contact op met je pensioenfonds. De meeste pensioenfondsen hebben een speciale brochure waarin allerlei zaken staan ter informatie.

Meer informatie over ontslag in de brochure

Ontslag roept veel vragen op. Logisch dat bij de FNV dagelijks veel vragen hierover binnen komen. Niet alleen over ontslag krijgen, maar ook over ontslag nemen. In deze brochure lees je de antwoorden op de meest gestelde vragen over ontslag.

;