Loonheffingskorting

Wat is het en hoe werkt het?

Als je werkt of een uitkering krijgt, betaal je belasting over je inkomen. Maar: gelukkig is er de loonheffingskorting. Hierdoor hoef je minder belasting af te dragen over je verdiende geld. Hoe zit het precies met deze loonheffingskorting? Je leest het hier.

Wat is loonheffing?

Loonheffing is een combinatie van de loonbelasting en de premie volksverzekeringen. Als werkende betaal je automatisch loonbelasting. Dit geldt ook als je met pensioen bent, AOW of een andere uitkering krijgt. Daarmee betaalt de overheid bijvoorbeeld sociale uitkeringen en publieke voorzieningen. De premie volksverzekeringen betaal je voor onder meer de AOW (Ouderdomswet) en de Wlz (Wet langdurige zorg). Loonheffing hoef je niet zelf te betalen, dit doet je werkgever of uitkeringsinstantie voor je. Voor de loonheffing 2023 was het basistarief van 37,07% verlaagd met 0,14 procentpunt naar 36,93%. Het basistarief loonheffing 2023 geldt voor een inkomen tot en met €73.031.

Wat is loonheffingskorting?

De loonheffingskorting is een korting op de loonheffing die je betaalt voor werk of uitkering. Loonheffingskorting bestaat uit twee delen: de arbeidskorting en de algemene heffingskorting. De arbeidskorting is er voor werkenden ouder dan 18 jaar, de algemene heffingskorting is er voor iedereen. Voor de loonheffingskorting maakt het niet uit of je wel of geen fiscaal partner hebt: loonheffingskorting is persoonsgebonden. Download hier meer over heffingskortingen en hoe je daarmee minder belasting betaalt.

Minder belasting betalen?

Hoeveel loonheffingskorting krijg ik?

Hoeveel loonheffingskorting je krijgt, hangt af van de hoogte van je salaris of uitkering. In 2023 was de maximale arbeidskorting die je kunt krijgen: €5.052 per jaar. Verdien je meer dan € 37.626 bruto per jaar, dan neemt de hoogte van de loonheffingskorting af.

Hoe krijg ik loonheffingskorting?

Je kunt loonheffingskorting aanvragen via je werkgever of uitkeringsinstantie. Vaak geeft een werkgever je een formulier - de loonheffingsverklaring - als je in dienst treedt; hierop kun je aangeven of hij loonheffingskorting moet toepassen. Als je jouw werkgever dit laat doen, krijg je automatisch meer loon of een hogere uitkering gestort. Laat je de werkgever niet direct loonheffingskorting toepassen, dan kun je het bedrag dat je te veel aan inkomstenbelasting betaalt terugvragen bij je aangifte inkomstenbelasting.

Loonheffingskorting aan of uit bij meerdere banen

Heb je meerdere werkgevers of een uitkeringsinstantie? Let er dan op dat je maar bij één werkgever of uitkeringsinstantie loonheffingskorting kunt toepassen. Misschien niet iets waar je meteen aan denkt nadat je je salarisonderhandeling voor een (extra) baan hebt gehad, maar dit is belangrijk omdat je anders te veel arbeidskorting krijgt. Een tip voor loonheffingskorting aan of uit zetten bij meerdere banen: laat de best betalende werkgever of uitkeringsinstantie de loonheffingskorting toepassen. Zo hou jij meer over per maand. Ook student Floris deed dit en kreeg maar liefst €1.400 terug over zijn inkomsten uit twee bijbaantjes. Lees hier zijn verhaal

Minder belasting betalen?

Wie wil er niet minder belastingen en premies betalen? Dat kan onder andere met heffingskortingen. Welke heffingskortingen er zijn en wanneer je daar recht op hebt, lees je in onze brochure ‘Zo betaal je minder belasting met heffingskortingen’.

In deze brochure vertellen we:

• Welke heffingskortingen er zijn
  • Wanneer je recht hebt op een bepaalde heffingskorting
  • Op welke manier en via welke instantie je deze heffingskorting ontvangt

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.