Schorsing of non-actief

Als je geschorst of op non-actief bent gesteld, dan mag je niet komen werken. Dat is voor een bepaalde periode. En je werkgever moet er een hele goede reden voor hebben. Dat kan zijn omdat je je bijvoorbeeld hebt misdragen. Of omdat je boventallig bent bij een reorganisatie. Je zit dus thuis, maar je krijgt in principe wel je loon.

Schorsing of non-actiefstelling?

Een schorsing is een officiële, disciplinaire maatregel, een soort straf. Dat kan je werkgever doen als hij denkt dat je je ernstig hebt misdragen. Bijvoorbeeld bij fraude of diefstal.

Je werkgever kan je op non-actief stellen, bijvoorbeeld als je boventallig bent geworden bij een reorganisatie. Je krijgt nog wel betaald, maar er is geen werk meer voor je. Bij een non-actiefstelling hoeft dus het niet zo te zijn dat jij iets verkeerd gedaan hebt.

Krijg je nog loon?

De Hoge Raad heeft bepaald dat je wel recht hebt op loon tijdens je schorsing of non-actiefstelling. Maar de regering vindt dat je daar geen recht op hebt, als je terecht bent geschorst. Bij rechtszaken hierover beslissen rechters tot nu toe dat je wel loon moet krijgen.

Wat kun je zelf doen?

1

Ben je het niet eens met je schorsing of dat je op non-actief bent gesteld? Laat dit dan schriftelijk aan je werkgever weten.

2

Vermeld in je reactie in ieder geval de volgende punten:

• Je bezwaren tegen de schorsing of non-actiefstelling.
  • Dat je beschikbaar bent om weer te komen werken.
  • Dat je aanspraak wilt maken op doorbetaling van je loon.
  • Dat je graag een reactie van je werkgever wilt op je bezwaar.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector