Geboorte- of partnerverlof

Als vader of partner heb je ook recht op verlof na de geboorte van je kind. Dit heet officieel geboorteverlof. Het wordt ook wel partnerverlof genoemd en vroeger kraamverlof.

Hoeveel dagen geboorteverlof krijg ik?

Of je recht hebt op geboorteverlof, kun je opzoeken in je cao. Is er in de cao niks geregeld, dan heb je in ieder geval recht op 5 werkdagen 100% betaald geboorteverlof.

Aanvullend geboorteverlof

Vanaf 1 juli 2020 hebben partners recht op 5 weken aanvullend geboorteverlof. Dit wordt voor 70% doorbetaald (tot maximaal 70% van het maximum dagloon). Dit verlof moet je opnemen in de eerste 6 maanden na de geboorte.

Hoe vraag ik geboorteverlof aan?

Je vraagt geboorteverlof aan bij je werkgever. Geef aan op welke dagen je geboorteverlof wilt opnemen. De opname van dit verlof moet in ieder geval in de eerste 30 dagen na de geboorte plaatsvinden. Doe de aanvraag zo snel mogelijk, zodat je werkgever hier rekening mee kan houden. Je mag dit mondeling of schriftelijk doen.

Doorbetaling geboorteverlof

Je werkgever betaalt jouw salaris tijdens de eerste 5 dagen van het geboorteverlof door. Hij mag de dagen dat je geboorteverlof hebt niet inhouden op je vakantiedagen.

Calamiteitenverlof bij de bevalling

Voor het bijwonen van de bevalling of het aangeven van de geboorte op het gemeentehuis, hoef je geen geboorteverlof op te nemen. De tijd die je hiervoor moet vrij nemen, valt onder calamiteitenverlof.

Zorgverlof bij ziekte van je partner

Als het lichamelijk niet zo goed gaat met je partner na de bevalling, bijvoorbeeld na een keizersnede, kan het zijn dat je als partner recht hebt op zorgverlof.

Ook recht op ouderschapsverlof

Beide ouders hebben recht om ouderschapsverlof op te nemen na de geboorte van een kind.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector