Krijg ik nog wel loon

Als mijn bedrijf failliet is?

Je werkt voor een bedrijf dat failliet gaat. Vaak kan het bedrijf na een faillissement je loon niet meer betalen (betalingsonmacht). Het UWV betaalt dan je salaris tot het einde van de opzegtermijn.

Dit betaalt het UWV aan jou

Als je bedrijf failliet is, neemt het UWV de volgende betalingen over. Wij noemen dit ook wel vorderingen.

• Loon
    Vanaf de datum van het faillissement tot einde van de opzegtermijn (inclusief normale toeslagen, vakantiegeld, pensioenpremies over deze periode).
  • Achterstallig loon
    Over maximaal 13 weken voor de datum van opzegging (meestal datum faillissement). Onder loon valt ook: prestatietoeslag, dienstjarentoeslag, ploegentoeslag, overige toeslagen, overwerk, spaarregelingen, reisuren, kilometervergoeding en andere cao-vergoedingen.
  • Vakantietoeslag
    Achterstallige vakantietoeslag, vakantierechten over maximaal 1 jaar. Bovenwettelijke vakantiedagen teruggerekend vanaf einde opzegtermijn.
  • Andere achterstallige betalingen
    Achterstallige betalingen aan derden (bijvoorbeeld pensioenpremies) over maximaal 1 jaar, teruggerekend vanaf einde opzegtermijn.

Het UWV betaalt niet alles

Het kan zijn dat het UWV niet alle betalingen overneemt. Bijvoorbeeld als je al meer dan 13 weken voor het faillissement geen loon meer hebt gekregen. Of dat je nog pensioenpremies tegoed hebt van meer dan een jaar geleden. Alle bedragen die je nog tegoed hebt, de vorderingen, die niet onder de faillissementsuitkering vallen, kun je sturen naar de curator. Je kunt daarvoor onze voorbeeldbrief gebruiken (onderaan deze pagina).

Hoelang moet ik op mijn loon wachten?

Houd er wel rekening mee dat de kans erg klein is dat je echt alles betaald krijgt. Volgens de wet heeft de vordering van bijvoorbeeld de Belastingdienst voorrang. Dan blijft er meestal voor de andere schuldeisers niets over. Het duurt ook erg lang voordat je bericht krijgt of je betaald krijgt. Het kan wel meer dan 1 jaar duren.

En wat gebeurt er met mijn vakantiedagen?

Het UWV betaalt alleen de vakantiedagen van het jaar direct voor de opzeggingsdag uit. Heb je dagen opgespaard die ouder zijn dan een jaar, dan betaalt het UWV deze waarschijnlijk niet. Je kunt hiervoor een vordering sturen naar de curator.

Voorbeeldbrief

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector