Mantelzorg is de zorg voor zieke kinderen, je ouders, partner of eventueel vrienden. Als je voor iemand zorgt zonder dat je daarvoor betaald krijgt, ben je een mantelzorger.

Mantelzorg kan zwaar zijn

Als mantelzorger komt er veel op je af. Je hebt te maken met de zware belasting die de zorgtaken met zich meebrengen. Vaak is het nodig om verlof op te nemen van je werk. Bijvoorbeeld om mee te gaan bij een ziekenhuisbezoek of omdat er iets geregeld moet worden met de thuiszorg.

Overleg met je werkgever

Samen met je werkgever kun je zoeken naar oplossingen die jou als mantelzorger ontlasten. Denk bijvoorbeeld aan het maken van afspraken over later beginnen, flexibele werktijden, thuiswerken of het ruilen van dagen. Ook kan je werkgever een mantelzorgmakelaar inschakelen. Die neemt regeltaken uit handen.

Werk en zorg combineren

Het is belangrijk dat jij als mantelzorger je werk en zorg zo goed mogelijk kunt combineren. Er zijn goede voorbeelden van bedrijven die al afspraken hebben gemaakt over mantelzorg.

FNV wil afspraken in de cao

De FNV wil in de cao afspraken maken die jou als mantelzorger ondersteunen. Afspraken die voorkomen dat je overbelast raakt. Dat is niet alleen goed voor jou, maar ook voor je werkgever. Het is voor jouw baas natuurlijk ook goed dat jij niet overbelast raakt en ziek wordt terwijl je zorgt voor je zieke ouder, partner of kind.

• Tijdelijk minder werken.
  • Tijdelijke aanpassing van arbeidstijden.
  • Zeggenschap over werktijden en flexibele werktijden.
  • Ruimere mogelijkheid om vakantiedagen te sparen voor periodes van mantelzorg.
  • Extra ondersteuning door bijvoorbeeld de arbodienst via een mantelzorgmakelaar.
  • Betaalde verlofperiodes.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict