Ontslag door reorganisatie

Als een bedrijf gaat reorganiseren verandert er veel. Eén van de mogelijke gevolgen is dat je ontslagen wordt. Dat ontslag moet altijd aangevraagd worden via het UWV.

Word ik ontslagen?

Bij een reorganisatie worden vaak meer werknemers tegelijk ontslagen. Of jij ook ontslag krijgt, hangt af van het afspiegelingsbeginsel. Via het afspiegelingsbeginsel wordt bepaald wie er ontslagen wordt. De werkgever mag dus niet zelf bepalen wie hij wil ontslaan. Je werkgever moet zo’n ontslag altijd aanvragen via het UWV.

Krijgen meer dan 20 mensen ontslag?

Als binnen 3 maanden tijd minimaal 20 medewerkers ontslagen worden, dan is er sprake van collectief ontslag Jouw werkgever is dan verplicht zijn plannen voor het ontslag te melden bij het UWV én bij de vakbond. De FNV kijkt of de ontslagen kunnen worden voorkomen. En we proberen met de werkgever een sociaal plan af te spreken. Daarin staan afspraken over ontslagvergoedingen en van-werk-naar-werktrajecten.

Wat is een sociaal plan?

Een sociaal plan is een collectieve regeling waarover de vakbond en de werkgever het samen eens zijn. In het sociaal plan staan afspraken over de gevolgen voor werknemers bij beëindiging, inkrimping, overname, fusie of verplaatsing van het bedrijf.

Let op: Voordat de FNV in actie komt voor een sociaal plan moeten er wel voldoende FNV-leden binnen een bedrijf zijn. Roep je collega's op om ook lid te worden van de FNV.

Brochure Boos

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector