Werken in de hitte

Wanneer is het te warm om te werken

Werk je veel bij hoge temperaturen of in de zon? Dat brengt risico’s met zich mee voor je gezondheid. Hoe zorgen je werkgever en jij dat werken in de hitte veilig blijft?

Wanneer loop je risico?

Zo’n 39% van de Nederlandse werknemers werkt wel eens in (extreme) hitte. Je hebt hier bijvoorbeeld mee te maken als je werkt in de buitenlucht, als je werkt in een bedrijf waar het productieproces hitte opwekt (zoals ovens of kassen) of als je werkt in een gebouw of vervoermiddel met een slechte klimaatregeling.

Groter risico bij een slechte gezondheid

Je loopt extra gezondheidsrisico als je hartproblemen hebt, zwanger bent, overgewicht hebt, suikerziekte hebt, een longaandoening hebt en medicijnen gebruikt, bijvoorbeeld tegen hoge bloeddruk.

Mag ik werk weigeren?

Vaak is werken in extreme kou of warmte heel vervelend, maar niet direct gevaarlijk. Je mag volgens de wet niet zomaar werk weigeren. Wel moeten jij en je werkgever maatregelen nemen, zodat jij je werk veilig kunt uitvoeren.

Let op: Als je werkgever geen maatregelen treft terwijl er direct gevaar voor je gezondheid of veiligheid dreigt, mag je je werk stilleggen. Dat staat in artikel 29 van de Arbowet. Neem dan contact op met het Arbo-Adviespunt

Wanneer is het te warm om te werken?

In de Arbowet staat niet precies wanneer er sprake is van ernstige en onmiddellijk gevaarlijke hitte. Risico’s hangen namelijk niet alleen van de temperatuur af, maar ook van bijvoorbeeld de luchtvochtigheid en je werkkleding. De Hittestress Calculator (zie blokje onderaan de pagina) helpt je om de risico’s in jouw situatie in kaart te brengen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector