Ben je langere tijd ziek, dan ga je met je werkgever kijken wat je mogelijkheden zijn om weer aan het werk te gaan. Re-integreren noemen wij dat. Jij bent verplicht om mee te werken aan je re-integratie.

Het re-integratietraject

Bij het re-integratieproces volg je een vast traject. Zowel jij als je werkgever moeten actief meewerken aan je re-integratie. Dit stappenplan beschrijf het traject vanaf dag 1.

Je meldt je ziek bij de juiste persoon. Meestal is dat je leidinggevende.

Je werkgever geeft uiterlijk op dag 7 je ziekmelding door aan de arbodienst. De bedrijfsarts of arboarts neemt contact met je op.

De arboarts stelt uiterlijk in week 6 een probleemanalyse op. In een probleemanalyse geeft de arboarts een overzicht van de problemen van jouw ziekte en mogelijke oplossingen. De probleemanalyse is het startpunt voor je verdere re-integratietraject.

Je stelt samen met je werkgever uiterlijk in week 8 een plan van aanpak op. In dit plan van aanpak leg je samen met je werkgever vast wat jullie gaan doen voor je herstel en om je werk weer te kunnen oppakken.

Samen met je werkgever ga je aan de slag met de afspraken die jullie gemaakt hebben in het plan van aanpak. Minstens een keer in de 6 weken kijk je met je werkgever of de arbodienst hoe het gaat. Als het nodig is, kan het plan van aanpak aangepast worden.

Je werkgever geeft door aan het UWV dat je ziek bent.

Na één jaar ziekte krijg je een eerstejaarsevaluatie. Die is verplicht. Samen met je werkgever bespreek je of je op de goede weg zit om terug te keren naar je werk.

In de 93e week van je ziekte vraag je een WIA-uitkering aan bij het UWV. Je komt in aanmerking voor een WIA-uitkering als je voor 35% of meer arbeidsongeschikt bent.

Uiterlijk in week 104 beoordeelt het UWV je WIA-aanvraag. Op basis van het re-integratieverslag wordt beoordeeld of jij en je werkgever genoeg hebben gedaan, zodat je kunt terugkeren naar je werk. Is dat niet zo? Dan kan het UWV een WIA-uitkering weigeren of verminderen. Ook kan het UWV jouw werkgever verplichten om je loon door te betalen.

Let op: Houd een administratie bij van alle belangrijke contacten en bijzonderheden tijdens je re-integratie. Dan vind je later makkelijk terug met wie je contact hebt gehad en wat er is besproken.

Hou een logboek bij

Wij hebben een praktisch logboek gemaakt, waarmee je van week tot week je re-integratieactiveiten kunt bijhouden. Het is een invulbare pdf waarmee je je aantekeningen digitaal kunt toevoegen. Download het logboek re-integratie hier.

Oneens over je re-integratietraject?

Komen jij en je werkgever er samen niet uit, dan kunnen jullie een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Het oordeel van het UWV is niet bindend, maar weegt wel zwaar mee bij een eventuele gerechtelijke procedure. Neem contact met ons op, als je een deskundigenoordeel wilt gaan aanvragen.

Wat kan ik zelf doen?

Lees welke stappen je doorloopt tijdens je re-integratie.

1

Je moet je op je eerste ziektedag ziek melden bij je werkgever.

2

Tijdens je ziekte moet je zorgen dat je altijd bereikbaar bent. Zowel je werkgever als de bedrijfsarts of arboarts moeten jou kunnen bereiken.

3

Je moet aanwezig zijn bij gesprekken met de bedrijfsarts of arboarts. Je krijgt een oproep voor deze gesprekken.

4

Je moet er alles aan doen om zo snel mogelijk beter te worden. Dit betekent dat je niks doet wat jouw genezing kan vertragen.

5

Zorg dat je de afspraken nakomt die je samen met je werkgever hebt gemaakt in het plan van aanpak.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict