Transitievergoeding

Ontslagen? Dan heb je bijna altijd recht op een transitievergoeding. Dit is het wettelijk vastgestelde bedrag dat je krijgt om je op weg te helpen naar je volgende baan. Op deze pagina lees je er alles over.

Download de brochure

Verschil transitievergoeding en ontslagvergoeding

De woorden ontslagvergoeding en transitievergoeding worden vaak door elkaar gebruikt, maar ze betekenen iets anders. De transitievergoeding is de minimale, wettelijke vergoeding die je krijgt als je word ontslagen door je werkgever en er geen sprake is van een dringende reden voor het ontslag. Je krijgt deze dus niet als je zelf vertrekt.

Je hebt recht op een transitievergoeding:

• Als je werkgever het dienstverband wil beëindigen of niet wil voortzetten. Dit geldt voor vaste en tijdelijke werknemers.
  • Als je ontslag neemt omdat je werkgever ernstig verwijtbaar heeft gehandeld. Dit is bijvoorbeeld het geval als je werkgever je bedreigt of intimideert. Neem pas ontslag nadat je een jurist hebt gesproken. Je kunt hiervoor contact opnemen met ons.
  • Als je werkgever je gedeeltelijk ontslaat en je daarna een contract met minder uren aanbiedt.

Je hebt geen recht op een transitievergoeding:

• Als je jonger bent dan 18 jaar en je hebt minder dan 12 uur  per week gewerkt.
  • Als je wordt ontslagen op de AOW- of pensioenleeftijd of als je wordt ontslagen in de periode daarna.
  • Als je ontslag neemt met wederzijds goedvinden. Je hebt dan in overleg met je werkgever ontslag genomen (met een vaststellingsovereenkomst) en je hebt misschien een afspraak gemaakt over een ontslagvergoeding.
  • Bij ontslag op staande voet, als je iets ernstigs hebt gedaan zoals seksuele intimidatie, diefstal van je baas of als je vertrouwelijke informatie hebt doorgestuurd.

Besluit je met wederzijds goedvinden afscheid te nemen van je werkgever? Dan regel je dat via een vaststellingsovereenkomst. Hierdoor heb je geen recht op een wettelijke transitievergoeding, maar spreek je een passende ontslagvergoeding af. Het kan zijn dat deze hoger is dan de wettelijke transitievergoeding, maar het kan ook zijn dat deze lager is. Voorkom dat je uitkeringen misloopt, teken zonder juridische hulp nooit direct een vaststellingsovereenkomst!

Transitievergoeding berekenen

Je maandsalaris en de duur van het dienstverband bepalen de hoogte van de transitievergoeding. Deze is maximaal € 94.000 bruto of één bruto jaarsalaris als je meer verdient dan € 94.000. Wat ongeveer je transitievergoeding is, reken je uit met onze rekentool transitievergoeding. De FNV kan met je werkgever ook een hogere vergoeding afspreken in een sociaal plan

Voor uitzendkrachten gelden dezelfde regels als bij normale contracten. Veel uitzendbureaus geven de transitievergoeding pas als je erom vraagt. Met onze voorbeeldbrief kun je de transitievergoeding opvragen. Wacht hier niet te lang mee. Met de rekentool transitievergoeding reken je uit hoe hoog jouw transitievergoeding is.

Je transitievergoeding is inkomen en daarom betaal je daar meestal belasting over. De hoogte hiervan wordt bepaald door wat je ermee doet. Je kan het bijvoorbeeld in een spaar- of beleggingsrekening stoppen.

Let op: Je betaalt geen belasting over je transitievergoeding, als je het geld gebruikt voor een opleiding of outplacementtraject

Eindafrekening bij ontslag

Neem je ontslag, dan krijg je van je baas een eindafrekening. Hierin vind je het salaris waar je nog recht op hebt en je vakantiegeld, opgebouwde eindejaarsuitkering en openstaande vakantiedagen. Heb je geen eindafrekening ontvangen? We adviseren je binnen één maand na het einde van het dienstverband een brief naar je werkgever te sturen. Je werkgever heeft namelijk tot één maand na het eindigen van jouw dienstverband de tijd om deze toe te sturen en het geld te betalen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief verzoek eindafrekening.

Meer over de eindafrekening

Alles over de transitievergoeding

Wil jij de informatie over de transitievergoeding nog eens rustig nalezen? Download dan onze brochure ‘De transitievergoeding na ontslag’.

In deze brochure vertellen we je onder andere:

• Wat een transitievergoeding is
  • Wat de hoogte is van de vergoeding
  • Wanneer je de vergoeding ontvangt

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden