Eerder met pensioen

Je kunt besluiten om eerder te stoppen met werken. Dus voordat je de AOW-leeftijd hebt bereikt. Je gaat dan eerder met pensioen. Veel pensioenfondsen hebben hier regelingen voor. Overleg met je pensioenfonds (of andere deskundige) wat je het beste kunt doen.

Informeer bij je pensioenfonds

In veel pensioenregelingen heb je individuele keuzemogelijkheden. Zo kun je onder meer:

• Zelf bepalen wanneer je met pensioen gaat.
  • Je pensioen voor een deel laten ingaan, terwijl je voor een deel blijft werken.
  • Kiezen om eerst een hoger en later een lager pensioen te ontvangen, of andersom.
  • Kiezen voor een gelijkblijvend inkomen, vóór en ná je AOW-leeftijd.
  • Je pensioen verhogen met een deel van je partnerpensioen.

Je kunt vervroegd met pensioen combineren met een andere regeling. Bijvoorbeeld met de overgangsregeling voor levensloop of een extra spaarregeling. Welke oplossingen er zijn en wat de financiële gevolgen zijn, is per werknemer anders. Informeer bij je pensioenfonds naar de mogelijkheden.

Hoe zit het met mijn inkomen?

Als je eerder stopt met werken, bouw je minder pensioen op. Ook is je maandelijkse pensioenuitkering lager. Je moet namelijk een langere tijd rondkomen van je opgebouwde pensioeninkomen. En je hebt nog geen recht op de gunstige heffingskortingen van de Belastingdienst. Kortom: eerder stoppen met werken betekent meestal een lager inkomen.

Tot 2006 kon je eerder stoppen met werken met de VUT (vervroegde uittreding), prepensioen en vroegpensioen. Pensioenfondsen hebben deze rechten overgezet naar je reguliere uitkering, waardoor je een hogere pensioenpot hebt. Voor jongere werknemers geboren na 1 januari 1950 gelden overgangsregelingen. Zij hebben hiervoor ook extra pensioen gekregen. Maar deze rechten zijn voorwaardelijk. Je moet namelijk in dezelfde sector blijven werken tot je met pensioen gaat. Dan neem je je opgebouwde rechten op de overgangsregeling VUT mee. De financiering hiervan loopt eind 2020 af. Resterende rechten worden dan omgezet in onvoorwaardelijke rechten.

Hoe zit het met mijn WW?

Ontvang je WW, dan wordt je pensioen van je WW-uitkering afgetrokken. Daarop zijn een paar uitzonderingen. Je krijgt volledig WW in de volgende situaties:

1. Je krijgt een deel pensioen voor de tijd dat je minder bent gaan werken. En daarna werd je werkloos voor de uren die je nog wel werkte in dezelfde baan.
  2. Je pensioen is uit een eerder dienstverband dan het dienstverband waaruit je werkloos werd. Je pensioen ging in binnen 2 maanden na het einde van dat eerdere dienstverband.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict