Ouderschapsverlof 2022

Wat is ouderschapsverlof?

Werkende ouders hebben allebei recht op ouderschapsverlof. Je kunt tijdelijk minder gaan werken om meer tijd te besteden aan je kind tot 8 jaar.

Op deze pagina geven we je veel informatie over ouderschapsverlof. Daarnaast hebben we een brochure over ouderschapsverlof ontwikkeld waarmee we je graag op weg helpen, zodat jij onbezorgd kunt genieten van je verlof.

Voor wie is ouderschapsverlof?

Als je als ouder aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet, heb je recht op ouderschapsverlof:

• Je bent de officiële ouder. In juridische taal: je hebt dan een familierechtelijke betrekking met het kind.
  • Je hebt een blijvende verzorgende rol en woont op hetzelfde adres als het kind. Dit zijn bijvoorbeeld adoptieouders of pleegouders.

Hoeveel uur verlof krijg je? Ouderschapsverlof berekenen

Je kunt de lengte van jouw ouderschapsverlof berekenen aan de hand van het aantal uren dat je werkt. In de wet is vastgelegd dat ouderschapsverlof 26  keer het aantal uren duurt dat je per week werkt. Bereken hier jouw ouderschapsverlof.

Val je onder een cao en staan er afspraken over ouderschapsverlof in je cao? Dan geldt deze regeling boven de wettelijke regeling. Kijk in je cao wat er door de vakbonden met jouw werkgever is afgesproken over ouderschapsverlof. Door de extra onderhandelingen door de FNV over jouw arbeidsvoorwaarden, zijn de afspraken in de cao vaak uitgebreider dan de wettelijke regeling.

Ben je nog geen lid van de FNV? Bekijk hier alle persoonlijke voordelen van het lidmaatschap.

Hoe vraag je ouderschapsverlof aan?

Voor elk kind tot 8 jaar kun je één keer ouderschapsverlof opnemen. Voor twee- of drielingen heb je voor ieder kind recht op ouderschapsverlof. Controleer wel de afspraken hierover in jouw cao. Soms zijn er in je cao andere afspraken gemaakt over de leeftijd van je kind.

Ouderschapsverlof vraag je schriftelijk ten minste 2 maanden van tevoren aan bij je werkgever. Je geeft aan wanneer, hoeveel uur en over welke periode je verlof wilt opnemen. Je kunt hiervoor onze voorbeeldbrief ouderschapsverlof downloaden om in te vullen. Wil je juist jouw ouderschapsverlof stopzetten? Dat kan onder bepaalde voorwaarden.

Inkomen tijdens ouderschapsverlof: loon, vakantiedagen, pensioen en toeslagen

Op dit moment is het nog niet in de wet zo geregeld dat je doorbetaald krijgt tijdens je ouderschapsverlof. Er kan wél een afspraak in de cao staan over doorbetaling tijdens je verlof. Kijk het in ieder geval goed na in je cao. In de wet staan ook geen afspraken over de opbouw van vakantiedagen en pensioen over de uren die je opneemt via ouderschapsverlof. Ook hier kunnen afspraken staan in jouw cao. Het kan zijn dat je recht hebt op meer toeslagen omdat je inkomen lager wordt. Ook kan je inkomstenbelasting lager worden. Geef de wijziging van je inkomen daarom op tijd door aan de Belastingdienst

Ouderschapsverlof 2022 – betaald ouderschapsverlof

Dankzij de inspanningen van de FNV en andere organisaties is er een nieuwe wet aangenomen voor betaald ouderschapsverlof. Met dit voorstel worden beide ouders in het eerste levensjaar van het kind voor 9 weken van het ouderschapsverlof gedeeltelijk doorbetaald. Deze weken komen bovenop de 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof voor de moeder en 6 weken geboorteverlof voor de partner. Deze wet treedt op 2 augustus 2022 inwerking.

De FNV spant zich al tientallen jaren in om de rechten en positie van (aanstaande) ouders te versterken. Voor ouders én kind. Steun je ons in onze initiatieven? Word dan lid van de FNV.

Ouderschapsverlof opnemen of minder werken/flexibel werken?

Als je na je bevallingsverlof weer aan het werk gaat, kan het zijn dat je minder uren wilt werken. Of misschien wil je wat vaker thuiswerken of je werktijden aanpassen. Naast ouderschapsverlof, heb je ook de keuze om gebruik te maken van de Wet Flexibel Werken. Dankzij de Wet Flexibel Werken kun je bij je werkgever een aanvraag doen om flexibel te gaan werken. Dit kan over je werktijden, je werkplek of over een thuiswerkplek gaan. Lees hier meer over de Wet Flexibel Werken als je minder of flexibel wilt gaat werken na je zwangerschap.

Als je gebruik maakt van het ouderschapsverlof om minder te gaan werken, is dit geen structurele aanpassingen van uren zoals de afspraken via Wet Flexibel Werken wel zouden kunnen zijn. Het aantal uren in jouw arbeidscontract worden dus niet aangepast. Bovendien mag je werkgever jouw verzoek om ouderschapsverlof niet weigeren. Hij mag dat alleen als het bedrijf ernstig in de problemen komt door jouw verlof. Dat noemen we zwaarwegend bedrijfsbelang. Wat een zwaarwegend bedrijfsbelang precies is, verschilt per bedrijf en per geval. Je werkgever moet dan een andere verdeling van de verlofuren met je afspreken.

Download de brochure ouderschapsverlof

Goed voorbereid zijn op jouw ouderschapsverlof? Download onze handige brochure met 7 tips voor een onbezorgd ouderschapsverlof. Gratis voor leden én niet-leden. Als je geen lid bent, nemen we graag contact met je op om je meer te vertellen over de voordelen van het lidmaatschap.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector