Stakingsuitkering

Als je als FNV-lid meedoet aan een georganiseerde staking, krijg je een stakingsuitkering. Dat is een financiële vergoeding uit de stakingskas als je werkgever je loon niet doorbetaalt.

Hoe hoog is de stakingsuitkering?

De uitkering is gebaseerd op een normbedrag dat elk half jaar wordt aangepast. Vanaf 1 januari 2021 is het normbedrag € 77,73. De stakingsuitkering is:

• Voor de eerste 5 dagen 85% van het normbedrag: € 66 netto per dag.
  • Vanaf dag 6 en verder 115% van het normbedrag: € 89 netto per dag.

Houd er rekening mee dat je minder stakingsuitkering krijgt, als je minder uren per dag werkt, bijvoorbeeld bij een parttime-contract.

Geen uitkering voor minder dan 1 dag staken

Voor stakingen die korter dan 1 dag duren, krijg je geen uitkering. Tenzij je tijdens het conflict al in totaal over 1 dag geen uitkering hebt ontvangen.

Hoe vraag ik de stakingsuitkering aan?

Om een stakingsuitkering aan te vragen, moet je je op de actielocatie registreren als staker. Neem je persoonlijke stakingspas mee naar de stakingslocatie. Deze pas krijg je via de mail een paar dagen voor de staking, mits je e-mailadres goed in ons systeem staat. Het bevat een persoonlijke QR-code die de actieleider op je mobiel of op papier kan scannen.

Wanneer krijg ik mijn persoonlijke stakingspas?

Een paar dagen voor de staking krijg je je persoonlijke stakingspas via de mail. In de mail staan ook de gegevens die wij nodig hebben om je stakingsuitkering te kunnen betalen. Als je gegevens niet kloppen of heb je geen mail ontvangen, dan kun je je gegevens vooraf via fnv.nl/mijn-fnv aanpassen. Je mag ook je ledenpas naar de stakingslocatie meenemen om geregistreerd te worden.

Welke gegevens moeten correct zijn om een stakingsuitkering te krijgen?

Rekeningnummer, werkgever en e-mailadres moeten correct in ons systeem staan. Leden kunnen hun gegevens gemakkelijk inzien en aanpassen via fnv.nl/mijn-fnv. Mocht je nog geen MijnFNV-profiel hebben, maak dan snel een profiel aan met je lidmaatschapsnummer en e-mailadres. In 3 minuten is het gepiept.

Wanneer krijg ik de bevestiging dat ik heb gestaakt en geregistreerd ben?

Binnen een dag nadat je geregistreerd bent, krijg je de bevestigingsmail (mits je e-mailadres bij ons goed in het systeem staat).

Moet ik de stakingsuitkering terugbetalen?

De uitkeringen worden als voorschot uitbetaald. Als na afloop van de actie blijkt dat de werkgever toch je loon doorbetaalt, moet je de stakingsuitkering aan de FNV terugbetalen. De terugbetaling moet je dan doen op bankrekeningnummer NL95 INGB 000 072 7750 ten name van FNV (onder vermelding van je lidmaatschapsnummer  en 'retour stakingsuitkering').

Word lid en krijg ook een stakingsuitkering

Als je lid wordt voordat je gaat staken, krijg je ook een stakingsuitkering. Je moet dan wel een verklaring ondertekenen dat je minimaal 1 jaar lid blijft. Blijf je niet 1 jaar lid, dan moet je de stakingsuitkering terugbetalen

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict