Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Burn-out

Wat is het, hoe herken je het en wat kun je eraan doen?

Maar liefst 17% van de werknemers ervaart burn-out gerelateerde klachten. Het krijgen van een burn-out kan leiden tot langdurige uitval en kan erg vervelend zijn. Wij vertellen je wat een burn-out is, wat de meest voorkomende oorzaken en symptomen zijn en bovenal wat je er zelf aan kunt doen. Lees snel verder!

Wat is een burn-out?

Een burn-out is het gevolg van een langdurige periode van stress en overspanning. Langdurige stress en spanning zorgt ervoor dat je fysieke en mentale energiereserves als het ware “opgebrand” raken. Problemen op je werk of gebeurtenissen in de privésfeer die veel spanning veroorzaken kunnen hier aanleiding voor geven. In het begin werk je bijvoorbeeld door deze vermoeidheid en spanning heen, maar na een tijd lukt dat je niet meer. Alledaagse taken lijken een immense opgave. Je hebt het gevoel dat je voortdurend in een te hoge versnelling staat. Wanneer deze klachten langer dan een half jaar aanhouden, heb je mogelijk te maken met een burn-out. Een burn-out kan worden vastgesteld door je huisarts, bedrijfsarts of psycholoog.

Wat zijn de klachten en symptomen van een burn-out?

Een burn-out heeft geen eenduidig ziekteverloop. De symptomen en klachten kunnen van persoon tot persoon verschillen. Vaak heb je al een half jaar of langer last van zowel lichamelijke als psychische klachten.

Veelvoorkomende voorbeelden van lichamelijke klachten van een burn-out zijn:

  • Je uitgeput en oververmoeid voelen
  • Onrustig of nauwelijks kunnen slapen
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Pijn in je borst
  • Hartkloppingen
  • Maagklachten of buikpijn

Veelvoorkomende voorbeelden van psychische klachten van een burn-out zijn:

  • Je voelt je geestelijk vermoeid, waardoor je je moeilijk kunt concentreren en/of dingen kunt onthouden.
  • Je bent snel prikkelbaar (geïrriteerd of boos).
  • Je kunt slecht tegen drukte of lawaai.
  • Je begint gemakkelijk te huilen.
  • Je piekert veel.
  • Je hebt last van een opgejaagd gevoel.
  • Je voelt je machteloos, alsof je geen grip hebt op jouw situatie.
  • Het lukt je niet om dagelijkse bezigheden zoals je werk of sociale leven bij te benen.

Wat zijn de oorzaken van een burn-out?

Er zijn verschillende oorzaken voor het krijgen van een burn-out. Als je weet wat de langdurige stress en spanning bij jou veroorzaakt, kan dit je helpen om (ergere) klachten te voorkomen en het vroegtijdig herkennen van burn-out symptomen.

Burn-out door werk(omstandigheden)

Vaak wordt een burn-out geassocieerd met werk. Een te hoge werkdruk die je over een lange periode ervaart, kan leiden tot werkstress en je op een gegeven moment te veel worden.

Voorbeelden van oorzaken gerelateerd aan werk(omstandigheden) zijn:

  • Je krijgt te weinig tijd voor het uitvoeren van opdrachten of taken.
  • De taken sluiten niet aan op jouw ervaring of opleidingsniveau.
  • Je hebt te weinig inspraak in hoe je het werk uitvoert.
  • Er is onduidelijkheid over wat er van je wordt verwacht.
  • Er is onduidelijkheid over het toekomstperspectief van jouw functie.
  • Je hebt een conflict met je leidinggevende of een collega.
  • Weinig kunnen pauzeren tussen het werken door.
  • Moeilijk of geen verlof kunnen opnemen.
  • Pesten, intimidatie en discriminatie op de werkvloer.
  • Je hebt te maken met (te) zware verantwoordelijkheden.
  • De situatie op je werk is (een lange tijd) hectisch.

Jouw mening over werkdruk telt!
De werkdruk in een aantal sectoren is onacceptabel hoog en hier moet verandering in komen. Geef je mening over de werkdruk binnen jouw organisatie en wat er volgens jou aan gedaan kan worden. Door in 2 minuten 5 korte vragen te beantwoorden, help je mee om werkdruk binnen jouw sector op de kaart te zetten. Uiteraard blijven alle antwoorden anoniem

Naar vragenlijst

Burn-out door problemen en/of gebeurtenissen in de privésfeer  

Naast oorzaken die te maken hebben met werk, kunnen problemen en/of gebeurtenissen in je privéleven ook klachten veroorzaken.

Hierbij kun je denken aan zaken als:

  • Problemen in de familiekring of met je partner en/of kinderen.
  • Problemen met je gezondheid.
  • Veel zorgen over je financiële situatie of woonsituatie.
  • Weinig steun krijgen uit je omgeving.
  • Zorg dragen voor een ouder of een ziek persoon (mantelzorg).
  • Dagelijkse taken zoals zorg voor de kinderen en het doen van het huishouden.
  • Activiteiten zoals hobby's, sport, een cursus, opleiding of verbouwing die veel stress opleveren.

Wanneer loop je extra kans op een burn-out?

Iedereen kan overspannen raken en een burn-out krijgen. Daar hoef je je niet voor te schamen. Er zijn een aantal factoren die de kans op het krijgen van een burn-out verhogen. Je loopt mogelijk extra kans op een burn-out wanneer: 

  • Je in het verleden situaties hebt meegemaakt die je veel spanning geven.
  • Je al eens overspannen bent geweest door bijvoorbeeld werk- of privéomstandigheden.
  • Je vaak ziek bent geweest in het afgelopen jaar.
  • Je niet goed weet hoe je dingen moet regelen en wie je daarbij kan helpen.
  • Je weinig steun krijgt van je omgeving.
  • Je het aanpakken of oplossen van problemen liever uit de weg gaat (conflict vermijdend).
  • Je moeilijk of geen nee kunt zeggen.

Vermoed je dat je te maken hebt met een burn-out?

Neem in dit geval contact op met je huisarts. De huisarts kan vaak in een aantal gesprekken vaststellen of je te maken hebt met een burn-out. Denk je dat de burn-out veroorzaakt wordt door hoge werkdruk of onprettige situatie op het werk? Neem dan gerust contact op met onze vertrouwenslijn. Wij bieden je graag een luisterend oor en helpen je op weg.

Contact opnemen met vertrouwenslijn

Behandeling en begeleiding bij een burn-out

In veel gevallen begeleidt een praktijkondersteuner of je huisarts je bij het herstellen van een burn-out, maar het kan ook zijn dat je doorverwezen wordt naar een psycholoog. De behandeling richt zich vaak op de manier waarop je omgaat met spanning en stress.

Wordt de behandeling van een burn-out vergoed door de zorgverzekeraar?

De behandeling van een burn-out door een psycholoog wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar. Je dient de behandeling voor een burn-out zelf te bekostigen. Vaak zijn werkgevers bereid (mee) te betalen, wanneer de oorzaak werk gerelateerd is of je in je werk belemmert. Kom je er niet uit met je werkgever en heb je hulp nodig? De FNV kan je helpen! Wij zoeken voor je uit of we je werkgever hiervoor aansprakelijk kunnen stellen, zodat jij de behandeling vergoed krijgt.

Het Arbo-Adviespunt

Heb je een vraag over Gezond en Veilig Werk? Bijvoorbeeld over bedrijfsongevallen, fysieke belasting, RSI of veiligheid? Bel het Arbo-Adviespunt, maandag t/m vrijdag, van 9.00 tot 13.00 uur.

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector