Als je werkt heb je recht op een vast aantal vakantiedagen per jaar. Er zijn vaste regels voor het opnemen en aanvragen van vakantie.

Twee soorten vakantiedagen

Je vakantiedagen zijn verdeeld in wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen. Voor beide soorten vakantiedagen gelden verschillende regels.

Ieder jaar heb je recht op minimaal 4 keer je wekelijkse arbeidsduur aan vakantie. Werk je 40 uur per week? Dan heb je dus recht op 160 uur. Dat zijn 20 vakantiedagen. Dit zijn je wettelijke vakantiedagen.

6 maanden geldig

Je wettelijke vakantiedagen zijn volgend jaar nog 6 maanden geldig. Daarna vervallen ze. Je moet dus de dagen die je dit jaar opbouwt vóór 1 juli volgend jaar opnemen.

Soms blijven je wettelijke vakantiedagen langer geldig dan 6 maanden. Maar alleen als dat vastligt in je individuele arbeidscontract of cao.

Wettelijke vakantiedagen mag je niet laten uitbetalen.

Vaak heb je recht op extra vakantiedagen bovenop je wettelijke dagen. Die extra dagen worden afgesproken in je cao, contract of bedrijfsreglement. Dit zijn je bovenwettelijke vakantiedagen. Werk je 40 uur per week en krijg je 25 vakantiedagen? Dan heb je dus 20 wettelijke en 5 bovenwettelijke vakantiedagen.

5 jaar geldig

Wil je je bovenwettelijke vakantiedagen opsparen? Dat kan! Je bovenwettelijke vakantiedagen zijn 5 jaar geldig. Daarna verdwijnen ze. Je moet de dagen die je dit jaar opbouwt dus binnen 5 jaar opnemen.

Soms blijven je bovenwettelijke vakantiedagen langer geldig dan 5 jaar. Maar alleen als dat vastligt in je individuele arbeidscontract of cao.

Bovenwettelijke vakantiedagen kun je laten uitbetalen door je werkgever.

Zo vraag je vakantie aan

Als je op vakantie wilt, dan moet je dit schriftelijk aanvragen bij je werkgever. Je laat weten wanneer en hoe lang je op vakantie wilt. Je werkgever heeft 2 weken de tijd om je aanvraag goed te keuren.

In sommige situaties mag je werkgever jouw vakantieaanvraag weigeren. Hij mag alleen weigeren als het bedrijf door jouw verlof in grote problemen komt. Hij altijd goede redenen geven voor zijn weigering. Doet hij dat niet? Vraag dan schriftelijk om uitleg.

Je baas heeft 2 weken de tijd om jouw vakantieaanvraag te weigeren. Weigert hij je vakantie meer dan 2 weken na jouw aanvraag? Dan mag je gewoon op vakantie in de periode die je hebt aangevraagd.

Het kan voorkomen dat je werkgever jouw al goedgekeurde vakantie intrekt. Dit mag als het bedrijf door jouw verlof in grote problemen komt. Heb je al een vakantie geboekt en moet je toch komen werken? Dan kan je werkgever opdraaien voor de kosten die je al gemaakt hebt.

Verplichte vrije dagen

• Je werkgever mag je ieder jaar een aantal verplichte vrije dagen laten opnemen. Dit moet dan wel afgesproken zijn in je cao.
  • Een verplichte vrije dag valt vaak tussen een nationale feestdag en het weekend. Denk aan de vrijdag na Hemelvaartsdag.
  • Op zo’n dag moet je dan verplicht verlof opnemen. Het aantal uren dat je normaal zou werken, gaat af van je vakantiedagen.
  • In je cao of je contract staat hoeveel dagen je werkgever als verplichte vrije dagen mag aanwijzen. Hij moet ze ruim van tevoren aangeven.

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen