Als het bedrijf waar je werkt of een onderdeel daarvan, wordt overgenomen door een ander bedrijf, noem je dat een overname. Als je meegaat naar het nieuwe bedrijf, dan blijft je arbeidsovereenkomst of contract vaak zoals het was bij je oude werkgever. Maar er verandert ook wel wat.

Wat merk ik van een overname?

• Je krijgt een nieuwe werkgever.
  • Je houdt de arbeidsovereenkomst die je had bij je oude werkgever.
  • Afspraken en regels in je contract blijven gelden. Dit geldt ook voor het concurrentiebeding.
  • De dienstjaren bij je oude werkgever neem je mee naar je nieuwe werkgever.
  • De cao die je bij je oude werkgever had, blijft gelden tot die cao afloopt.
  • Komt er na de aflooptermijn een nieuwe cao in het nieuwe bedrijf, dan geldt die ook voor jou.
  • Je nieuwe werkgever hoeft de pensioenaanspraken of een spaarregeling niet 1 op 1 over te nemen.
  • Het kan zijn dat je nieuwe werkgever niet alle oude arbeidsvoorwaarden na kan komen. Als je bijvoorbeeld korting kreeg op producten, maar je nieuwe werkgever heeft die niet. Dan kun je daarvoor wel een schadevergoeding vragen.

Samenvoegen arbeidsvoorwaarden

Om de overname van het bedrijf makkelijker te maken, proberen je oude en je nieuwe werkgever vaak de arbeidsvoorwaarden samen te voegen tot 1 pakket. Dat heet harmonisatie van arbeidsvoorwaarden. Dit mag niet vóór de verkoop van het bedrijf, of een onderdeel van het bedrijf! Dat staat in de wet. Hiervan afwijken kan niet. Ook niet als je het via de cao regelt en het goede afspraken zijn.

Brochure Boos

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé