Medezeggenschap

Meepraten in je bedrijf via de or of pvt

Als werknemer kun je invloed hebben op de beslissingen in jouw bedrijf. Dat kan via de personeelsvertegenwoordiging (pvt) of via de ondernemingsraad (or). Daarin zitten collega’s die de stem van de werknemers laten horen bij de directie. Dit noem je medezeggenschap. Hoe gaat dat precies?

Wat doet de or voor mij?

De or (of pvt) praat voor jou en je collega’s met je werkgever. De or houdt in de gaten of je werkgever zijn werk goed doet. En of de werkgever zich aan de afspraken houdt die er zijn gemaakt met jou en met de vakbond. Bijvoorbeeld:

• Houdt je baas zich aan de afspraken in de wet of in de cao. Denk aan werktijden, salaris, vakanties, pauzes.
  • Houdt je baas zich aan de Arbowet. Je werkgever moet zorgen dat jij gezond en veilig kunt werken.
  • Is er regelmatig overleg op je werk?
  • Worden mannen en vrouwen gelijk behandeld?
  • Gaat je baas goed om met jouw privacy?

Wanneer een or?

Elk bedrijf met meer dan 50 werknemers moet een or te hebben. Daarmee worden alle werknemers bedoeld. Dus ook mensen met een tijdelijk contract en uitzendkrachten. Hoeveel mensen er in een or zitten, hangt af van hoeveel mensen in je bedrijf. De directie is nooit lid van de or.

Wanneer een pvt?

Werken er tussen de 10 en 50 werknemers in je bedrijf? Dan is een pvt verplicht als de meerderheid van de werknemers dat wil. Een pvt moet in ieder geval bestaan uit 3 werknemers. De directie is nooit lid van de pvt.

De or en de vakbond hebben hetzelfde doel: opkomen voor de belangen van werknemers. Daarom werken de or en de vakbond vaak met elkaar samen.

• De vakbond sluit een cao af in het bedrijf. De or zorgt ervoor dat de afspraken in de cao verder worden uitgewerkt.
  • Als er in een bedrijf een or wordt opgericht, dan kan de vakbond kandidaten voorstellen. Dat zijn vakbondsleden die werken in het bedrijf. Ook kan de or voor advies terecht bij een vakbondsbestuurder.
  • De vakbond én de or kunnen een sociaal plan afsluiten met de werkgever. In zo’n plan worden met de directie afspraken gemaakt voor werknemers die door een reorganisatie hun baan kwijt raken. Vooral bij grote reorganisaties waarbij veel mensen betrokken zijn, praat de vakbond met de directie over een sociaal plan.

Neem contact op met het Or-Adviespunt van de FNV

Doet je werkgever niets aan inspraak in je bedrijf? De FNV begeleidt jou en je collega’s bij het oprichten van een or of pvt. Als het nodig is, stappen we zelfs met je naar rechter.

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector