Sociaal plan bij reorganisatie

Een reorganisatie heeft altijd gevolgen voor jou als werknemer. Daarom spreekt de FNV met de werkgever een sociaal plan af. Daarin staan afspraken om de gevolgen voor jou zo goed mogelijk op te vangen. Bij een reorganisatie komt veel kijken, dat brengt verschillende gevoelens met zich mee. Lees hoe je hiermee om kan gaan in onze brochure Rouwen om je Baan.

Download de brochure

In een sociaal plan staan de (financiële) ondersteuningen die werknemers krijgen bij een collectief ontslag. Wanneer er meer dan twintig werknemers ontslagen worden kan een werkgever een plan opstellen om de gevolgen van dit ontslag te verzachten. 

Waarom is een sociaal plan nodig?

Het eerste doel van een sociaal plan is om gedwongen ontslagen te voorkomen. Zijn er wel ontslagen nodig? Dan staan er regelingen en voorzieningen in het plan voor de getroffen werknemers. Een sociaal plan geeft je vooraf zekerheid over je werk, functie, salaris en ontslagvergoedingen.

Wat staat er in een sociaal plan?

In het sociaal plan staan regels waar je werkgever zich aan moet houden. Bijvoorbeeld als je op een andere afdeling of plek moet werken. Zo worden vervelende gevolgen voor jou minder vervelend gemaakt, financieel vergoed of voorkomen. Niet ieder sociaal plan is hetzelfde. Er kunnen afspraken in staan over een schadevergoeding, begeleiding van werk-naar-werk, ontslagvergoeding, herplaatsing enzovoort. 

Wie spreken een sociaal plan af?

De meeste sociale plannen worden afgesproken tussen de werkgever en de FNV. Een sociaal plan heeft de status van een cao. Daardoor is het sociaal plan juridisch bindend, geldt het voor alle betrokken werknemers en kan het worden afgedwongen, net als bij een cao.

De leden moeten het sociaal plan goedkeuren op ledenvergaderingen of bij een referendum. Als de leden niet akkoord gaan, dan zal de FNV het sociaal plan niet goedkeuren.

De werkgever mag niet discrimineren tussen leden en niet-leden. Het sociaal plan geldt voor iedereen in het bedrijf.

De ondernemingsraad (or) kan ook met de werkgever een sociaal plan afspreken. Daarvoor moeten er wel afspraken zijn gemaakt met de werknemers in de individuele arbeidsovereenkomst. Het kan ook zijn dat de or de partij is die altijd de arbeidsvoorwaarden afspreekt.

De werkgever kan zelf ook (eenzijdig) maatregelen vaststellen om de gevolgen van de reorganisatie op te vangen. Pas als de individuele werknemer deze maatregelen accepteert, dan moeten de werkgever én de individuele werknemer zich hieraan houden.

Een werkgever is niet verplicht een sociaal plan af te spreken. Wel is in sommige cao’s opgenomen dat de werkgever bij grote reorganisaties met de vakbond om tafel moet. Bedrijven kiezen vaak wel voor een sociaal plan omdat dit voor iedereen die is ontslagen geldt. Het werkt sneller en duidelijker dan meerdere losse ontslagzaken.

Zo ga je om met veranderingen op je werk

Zijn er grote veranderingen op je werk? Dan kan dit je emotioneel flink raken. Vaak kom je in een soort rouwproces terecht. Stress en onzekerheid kunnen er zelfs voor zorgen dat je vast komt te zitten. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Met onze praktische zelfhulpgids ‘Rouwen om je baan’ helpen wij jou het verlies van je werk een plek te geven.

In deze brochure lees je onder andere over:

  • De bewustwording van je emoties
  • Zelfhulp oefeningen
  • Handige tips van experts
Brochure rouwen om je baan

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 50% KORTING DE EERSTE 2 MAANDEN

  • Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Hulp bij jaarlijkse belastingaangifte en toeslagen
  • Ondersteuning bij beroepsziekten en letselschade
  • Invloed op jouw arbeidsvoorwaarden via je cao
  • Begeleiding bij Wao, Wajong, Wia en Ziektewet
  • Korting op verzekeringen, energie, boodschappen en meer
Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.