Doelen

Missie: wij willen Nederland verbeteren. Voor fatsoenlijk werk en een eerlijke verdeling van werk en inkomen. Nu en in de toekomst. Samen voor een socialer Nederland.

Betere arbeids­omstandigheden

Betere arbeidsomstandigheden, zodat iedereen veilig en gezond kan werken. Want: de werkdruk blijft toenemen doordat je met minder collega’s hetzelfde werk moet doen. Daardoor zitten steeds meer mensen langdurig ziek thuis. Daardoor sterven ieder jaar meer dan 4.000 mensen en gebeuren honderdduizenden werkgerelateerde ongevallen. De FNV wil daar verandering in brengen.

Meer over betere arbeidsomstandigheden

Fatsoenlijk inkomen

Een fatsoenlijk inkomen, zodat iedereen zichzelf goed kan onderhouden. Want: je merkt te weinig van het herstel van de crisis: jouw loon stijgt amper. De koopkracht daalt, en je verdiende euro is steeds minder waard. Iedereen moet kunnen rekenen op een fatsoenlijk inkomen of je nou vast werk hebt of als zelfstandige werkt. Ook als je ziek wordt, met pensioen gaat of als het even tegenzit.

Meer over fatsoenlijk inkomen

Rechtvaardige maatschappij

Een rechtvaardige maatschappij, met voor iedereen gelijke kansen, rechten en behandeling. Want: alles draait bij bedrijven om winst maken. Nederland wordt steeds rechtser en er is een groeiende kloof tussen arm en rijk. Wij strijden voor een maatschappij waarin iedereen zichzelf kan zijn en alle werkenden dezelfde kansen en rechten hebben. De winsten moeten ten goede komen aan de mensen die daar keihard voor werken.

Meer over rechtvaardige maatschappij

Grip op werk, inkomen en ontwikkeling

We willen jou helpen regie te nemen over werk, inkomen en ontwikkeling. Want: veel mensen kennen hun rechten niet. Wil je iets veranderen, dan heb je een loyale groep nodig die elkaar steunt. We willen dat iedereen weet wat zijn rechten en plichten zijn. We willen dat je je eigen zaakjes kunt regelen en zo trots en zelfverzekerd in het leven staat.

Meer over grip op werk, inkomen en ontwikkeling

Zekere toekomst

Een zekere toekomst, waar er een vaste baan is voor iedereen die dat wil, waarin je voorbereid bent op banen van de toekomst. Want: je bent niet meer zeker van je baan. Door al die flexibele contracten heeft bijna een kwart van de werkende mensen geen vast contract en daarmee geen zekerheid. En onder jongeren is dat zelfs bijna de helft. Tegelijkertijd hebben we te maken met klimaatverandering, migrantenstromen, robotisering en vergrijzing die invloed hebben op de soort banen die in de toekomst nodig zijn.

Meer over zekere toekomst