Werken en leren (BBL)

Een vak leren, maar wel meteen in loondienst zijn en een salaris krijgen: dat kan als je kiest voor werken en leren. Aan een leerwerktraject zitten voordelen, maar ook nadelen. We zetten ze voor je op een rij.

Zo pak je om- of bijscholen aan

Werken en leren: hoe zit dat?

Leer jij het liefst in de praktijk en wil je meteen jouw kennis en vaardigheden gebruiken in je werk, dan is werken en leren ideaal. Je bent in dienst bij een werkgever en je gaat minimaal een dag in de week naar school. De overige dagen werk je bij je werkgever. Een werkbegeleider beoordeelt je functioneren samen met een begeleider van school. Een leerwerktraject is vaak op mbo-niveau en heet dan BBL-opleiding. Maar er zijn ook trajecten op hbo-niveau: dit zijn duale studies.

BBL betekenis

BBL staat voor: beroepsbegeleidende leerweg. Het is een variant van een middelbare beroepsopleiding (mbo) waarbij je meteen werkt in de baan waarvoor je wordt opgeleid. Een beroepsopleidende leerweg (BOL) is niet hetzelfde: dit is een andere variant. Hierbij leer je vooral door te studeren en ga je meerdere dagen per week naar school. Je doet praktijkervaring op door stages. Twijfel je tussen BBL of BOL? Bedenk hoe jij het beste leert, wat er bij jou past en wat slim is voor jouw toekomst.

BBL salaris

Kies je voor leren en werken, dan krijg je meteen salaris tijdens je opleiding. Houd er wel rekening mee dat een BBL salaris lager ligt dan het loon van iemand die al in jouw functie werkt. Je begint onderaan de ladder, maar je kunt natuurlijk altijd onderhandelen. Als je een BBL-opleiding volgt, heb je recht op het minimumloon.

• 21 jaar en ouder: € 13,27
  • 20 jaar: € 8,16
  • 19 jaar: € 6,97
  • 18 jaar: € 6,04
  • 17 jaar: € 5,24
  • 16 jaar: € 4,58
  • 15 jaar: € 3,98

Voordelen en nadelen van leren en werken

• Je krijgt salaris;
  • Je gaat een dag naar school;
  • Je leert vooral via de praktijk;
  • Je bouwt een netwerk op in jouw vakgebied;
  • Je werkgever betaalt (meestal) je opleiding;
  • Je vergroot je kans op een vaste baan omdat je al werkervaring hebt.

• Je salaris is relatief laag (let op: onderhandelen mag altijd!);
  • Je hebt minder contact met studiegenoten (maar wel intensief contact met collega’s);
  • Je hebt geen recht op studiefinanciering of een OV-kaart;
  • Je zit soms vast aan een nawerkcontract bij je werkgever (je bent dan verplicht om na je studie een bepaalde periode te blijven).

Hoe kan ik leren en werken (BBL of duaal)?

Er zijn verschillende manieren om te starten met leren en werken. Soms kun je op een vacature solliciteren voor een leerlingfunctie BBL of duaal. Tijdens die sollicitatieprocedure krijg je dan informatie over de opleiding die je gaat volgen en het bedrijf waar je gaat werken. Maar je kunt het ook omdraaien en zelf via een opleiding beginnen aan leren en werken. Je meldt je dan aan voor een BBL opleiding of een duale studie, en krijgt via de school een betaalde werkplek bij een werkgever. Je moet in ieder geval 16 jaar of ouder zijn en (minimaal) een vmbo-diploma hebben op het niveau dat aansluit bij de BBL-opleiding. Voor een duale hbo-opleiding heb je minimaal een havo-diploma nodig.

Omscholen via leren en werken

Leren en werken kan ook uitkomst bieden als je uit een andere sector komt en wilt omscholen. Wil je werken in een hele andere sector met meer baankansen of leuker werk? Dan is omscholen misschien iets voor jou.

Om- of bijscholen? Zo pak je dat aan!

Overweeg jij je te laten om- of bijscholen? Bijvoorbeeld omdat je het roer wil omgooien of je kansen op die nieuwe baan wilt vergroten? Maar weet je niet precies hoe je dit aanpakt? In de brochure ‘Bijscholen of omscholen? Zo pak je dat aan’ zetten wij alles over omscholen voor je op een rijtje.

Hierin lees je onder andere:

• Waar je begint als je je wilt om- of bijscholen;
  • Hoe je de beste opleiding voor jou ontdekt;
  • En welke (financiële) regelingen er zijn.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden