Opzegtermijn

Bij een tijdelijk en een vast contract

Er gelden vaste regels voor het opzeggen van een contract. Deze regels gelden voor jou en voor je werkgever. De opzegtermijn hangt bijvoorbeeld af van de tijdsduur van je contract. En of je in je proeftijd zit. Er zijn regels voor vaste en voor tijdelijke contracten

Regels voor opzeggen tijdelijk contract

Een tijdelijk contract eindigt automatisch, oftewel 'van rechtswege'. Je kunt het niet tussentijds opzeggen. Er is dus geen opzegtermijn. Behalve als je werkgever en jij daar afspraken over hebben gemaakt in je contract.

Je werkgever moet jou minstens een maand voordat je tijdelijke contract afloopt laten weten of hij je contract wil verlengen. Dit heet de 'aanzegtermijn'. Doet hij dat niet, dan moet hij een boete betalen. Deze regel geldt niet voor contracten korter dan 6 maanden.

Stel: je arbeidsovereenkomst is afgelopen, je werkt gewoon door en je werkgever zegt hier niets van. Dan is er sprake van stilzwijgende verlenging van je contract.  Je hebt in dat geval een nieuwe arbeidsovereenkomst met je werkgever onder de oude voorwaarden. Deze nieuwe arbeidsovereenkomst mag maximaal 1 jaar duren. Als je al het maximaal aantal tijdelijke contracten hebt gehad, kan dit betekenen dat je automatisch een vast contract hebt.

Als je werkgever je wel een arbeidsovereenkomst heeft aangeboden of voor het aflopen van je contract duidelijk heeft laten weten dat hij het contract niet verlengt, dan is er geen sprake van stilzwijgende verlenging.

Regels voor opzeggen vast contract

Een vast contract eindigt omdat jij of je werkgever het beëindigt. Voor het beëindigen van een arbeidsovereenkomst geldt een opzegtermijn. Dit is de termijn die je als werknemer (of als werkgever) in acht moet nemen voordat je de arbeidsovereenkomst kan beëindigen.

De opzegtermijn die je werkgever moet gebruiken bij het beëindigen van je contract is afhankelijk van hoe lang je in dienst bent. Ben je:

• Korter dan 5 jaar in dienst: opzegtermijn één maand.
  • Tussen de 5 en 10 jaar in dienst: opzegtermijn  2 maanden.
  • Tussen de 10 en 15 jaar in dienst: opzegtermijn 3 maanden.
  • 15 jaar of langer in dienst: opzegtermijn  4 maanden.

Er geldt een andere opzegtermijn als je werkgever failliet gaat.

De opzegtermijn voor de werknemer is normaal gesproken 1 maand. In het contract of in de cao kan worden afgesproken dat de opzegtermijn langer is. De wet geeft de grenzen aan waaraan opzegtermijnen moeten voldoen:

• Je opzegtermijn mag nooit langer zijn dan 6 maanden.
  • De opzegtermijn voor je werkgever moet bij een verlengde opzegtermijn tweemaal zo lang zijn als die voor jou is. Dit laatste mag in je cao wel weer anders worden geregeld.

Er geldt geen opzegtermijn als je nog in je proeftijd zit of op staande voet wordt ontslagen.

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé