Wettelijke opzegtermijn arbeidsovereenkomst

Bij een tijdelijk en een vast contract

Er gelden vaste regels voor het opzeggen van een contract. Deze regels gelden voor jou en voor je werkgever. De opzegtermijn hangt bijvoorbeeld af van de tijdsduur van je contract. En of je in je proeftijd zit. Er zijn regels voor vaste en voor tijdelijke contracten.

Regels voor opzeggen tijdelijk contract

Een tijdelijk contract eindigt automatisch, oftewel 'van rechtswege'. Je kunt het niet tussentijds opzeggen. Er is dus geen wettelijke opzegtermijn. Behalve als je werkgever en jij daar afspraken over hebben gemaakt in je contract

Je werkgever moet jou minstens een maand voordat je tijdelijke contract afloopt laten weten of hij je contract wil verlengen. Dit heet de 'aanzegtermijn'. Doet hij dat niet, dan moet hij een boete betalen. Deze regel geldt niet voor contracten korter dan zes maanden. Deze regel geldt ook niet voor contracten waarin een zogeheten ‘aanzegbeding’ is opgenomen. Dan heeft de werkgever in het contract al aangezegd en hoeft dit niet meer te gebeuren vlak voor het einde van jouw contract.

Stel: je arbeidsovereenkomst is afgelopen, je werkt gewoon door en je werkgever zegt hier niets van. Dan is er sprake van stilzwijgende verlenging van je contract. Je hebt in dat geval een nieuwe arbeidsovereenkomst met je werkgever onder de oude voorwaarden. Deze nieuwe arbeidsovereenkomst mag maximaal één jaar duren. Als je al het maximaal aantal tijdelijke contracten hebt gehad, kan dit betekenen dat je automatisch een vast contract hebt.

Ook met een 0 urencontract heb je te maken met een wettelijke opzegtermijn. Je kunt dus niet zomaar stoppen met werken. De wettelijke opzegtermijn bij een 0 urencontract is vier dagen. Soms is er in de cao een kortere opzegtermijn afgesproken, dus controleer dit altijd even als je ontslag wilt nemen.

De opzegtermijn voor uitzendkrachten hangt af van de fase waarin je uitzendcontract zit. De regels zijn terug te vinden in je cao, of op te vragen bij je uitzendbureau.

Als je werkgever je wel een arbeidsovereenkomst heeft aangeboden of voor het aflopen van je contract duidelijk heeft laten weten dat hij het contract niet verlengt, dan is er geen sprake van stilzwijgende verlenging.

Regels voor opzeggen vast contract

Een vast contract eindigt omdat jij of je werkgever het beëindigt. Voor het beëindigen van een arbeidsovereenkomst geldt een opzegtermijn. Dit is de termijn die je als werknemer (of als werkgever) in acht moet nemen voordat je de arbeidsovereenkomst kan beëindigen.

De wettelijke opzegtermijn die je werkgever moet gebruiken bij het beëindigen van je contract is afhankelijk van hoe lang je in dienst bent. Ben je:

• Korter dan vijf jaar in dienst: opzegtermijn één maand.
  • Tussen de vijf en tien jaar in dienst: opzegtermijn twee maanden.
  • Tussen de tien en vijftien jaar in dienst: opzegtermijn drie maanden.
  • Vijftien jaar of langer in dienst: opzegtermijn vier maanden.

Er geldt een andere opzegtermijn als je werkgever failliet gaat.

De wettelijke opzegtermijn voor de werknemer is normaal gesproken één kalendermaand. In het contract of in de cao kan worden afgesproken dat de opzegtermijn langer is. De wet geeft de grenzen aan waaraan opzegtermijnen moeten voldoen:

• Je opzegtermijn mag nooit langer zijn dan zes maanden.
  • De opzegtermijn voor je werkgever moet bij een verlengde opzegtermijn twee keer zo lang zijn als die voor jou is. Dit laatste mag in je cao wel weer anders worden geregeld.

Het moment van opzeggen kan uitmaken voor wanneer de termijn begint te lopen. In sommige cao's is het zo: als je 12 september opzegt, mag je 12 oktober uit dienst. Meestal is het echter zo: je zegt 12 september op en je mag 31 oktober uit dienst.

Er is geen opzegtermijn als je nog in je proeftijd zit of op staande voet wordt ontslagen.

Ontslag krijgen of ontslag nemen: opzegtermijn en meer

Naast je wettelijke opzegtermijn zijn er vast meer dingen die je bezighouden als je ontslag wilt nemen of als je ontslag krijgt. Ontslag nemen of krijgen kan veel stress en onzekerheid met zich meebrengen. Download hier onze brochure met daarin antwoord op de meest gestelde vragen over ontslag.

In deze brochure krijg je antwoord op vragen als:

• Heb ik recht op een ontslagvergoeding?
  • Aan welke regels moet mijn werkgever zich houden?
  • Hoe en wanneer vraag ik een WW-uitkering aan?
  • Heb ik ook recht op een WW-uitkering als ik ontslag neem?

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.