Wat is een concurrentiebeding?

Een concurrentiebeding is een afspraak tussen jou en je werkgever dat jij na het einde van jouw dienstverband geen werk doet voor concurrenten van je werkgever. Dat geldt ook voor zelfstandigen die vergelijkbare werkzaamheden doen als bij hun vorige werkgever. Onderhandel tijdens het samenstellen van jouw contract of de werkgever dit beding kan verwijderen. Kijk voor tips onze video over hoe je kan onderhandelen over je arbeidscontract.

Bekijk de video

Wat is een concurrentiebeding?

Een concurrentiebeding is een afspraak tussen jou en je werkgever dat je niet zomaar bij een andere werkgever mag werken als je contract eindigt. Je belooft dan geen werkzaamheden te doen voor concurrenten van een bedrijf. Ook als je aan de slag gaat als zelfstandig ondernemer moet je rekening houden met het beding. Doe jij als zzp’er nog steeds vergelijkbaar werk als bij jouw vorige werkgever? Dan kan het zijn dat dit werk nog steeds onder het concurrentiebeding valt. Je wordt dan zelf als het ware zelf een concurrent van jouw (ex)werkgever.

Als een concurrentiebeding geldig is kan dit jou aardig in de weg zitten. Het maakt namelijk niet uit op welke manier jij bij het bedrijf weggaat. Ook wanneer jij wordt ontslagen kan het beding nog steeds geldig zijn. Hou jij je niet aan de afspraken in het concurrentiebeding? Dan zou je een boete kunnen krijgen van je (voormalige) werkgever.

Het verschil tussen een concurrentiebeding en een relatiebeding

Een relatiebeding is anders dan een concurrentiebeding. In dit beding spreek je af om geen relaties te onderhouden met contacten van je huidige werkgever. Denk hierbij aan leveranciers, klanten en samenwerkingspartners. Deze contacten worden meestal bij naam genoemd in het beding. Wil je meer weten over het relatiebeding?

Lees hier meer over het relatiebeding

Wat staat er in een concurrentiebeding?

De werkgever stelt het concurrentiebeding vast in jouw arbeidsovereenkomst. In het beding moet de werkgever de volgende punten verwerken.

• Het soort werkzaamheden dat je niet mag verrichten.
  • Het type werkgever voor wie je niet mag werken (bijvoorbeeld een directe concurrent).
  • Het geografische gebied waarop het beding van toepassing is.
  • De periode waarop het beding van toepassing is. Bijvoorbeeld één of twee jaar.
  • De hoogte van de boete die je kan krijgen, al is dit niet verplicht.

In het geval van een concurrentiebeding in een contract voor bepaalde tijd:

• Het (zwaarwegende) belang van de werkgever voor het concurrentiebeding.

Wanneer geldt een concurrentiebeding

Er bestaan strenge regels over wanneer een concurrentiebeding geldig is. Vanwege de complexiteit van deze regels kun je het beste met een van onze juristen bellen als je er achter wilt komen of jouw concurrentiebeding geldig is of niet.

Wat moet je doen als je een concurrentiebeding in je contract ziet?

Onderteken een concurrentiebeding niet zomaar! Een concurrentiebeding kan je erg in de weg zitten als jij aan een nieuwe baan zou willen beginnen. Probeer in eerste instantie het beding te verwijderen uit de arbeidsovereenkomst. Ga daarvoor in overleg met je werkgever en onderhandel over het concurrentiebeding in jouw contract. Onthoud dat je het beter is om géén concurrentiebeding in je contract te hebben.

Weigert de werkgever het beding eruit te halen? Ga dan eerst goed na wat de exacte voorwaarden van het concurrentiebeding zijn. Kijk ook naar de periode en de hoogte van de boete. Overleg met jouw werkgever of de tekst in het concurrentiebeding in jouw voordeel kan worden aangepast.

Hulp nodig met onderhandelen over je contract? Volg dan onze tips!

Wat als je wel een concurrentiebeding hebt getekend?

Stel je hebt het concurrentiebeding getekend, dan kan je nog steeds een paar dingen proberen. Ga in overleg met je (ex-) werkgever. In dat gesprek kun je vragen of de (ex-)werkgever de afspraken kan versoepelen of toestemming kan geven om toch voor een bedrijf te werken dat onder het concurrentiebeding valt. Komen jullie samen tot een nieuw akkoord? Zet dit dan op papier en laat het door de werkgever ondertekenen.

Gaat de werkgever niet akkoord, of heb je verder nog vragen? Neem dan contact op met onze juristen en samen kijken we wat jouw mogelijkheden zijn.

Wil jij beter onderhandelen over jouw contract?

Heb jij een nieuwe baan en wil jij het beste uit jouw contract halen? In onze video leggen we je uit hoe je goed kan onderhandelen over je contract, zoals voor een hoger salaris. Gebruik deze tips dus ook om bijvoorbeeld het concurrentiebeding uit je contract te laten halen.

In deze film geeft Patricia antwoord op vragen als:

• Hoe bereid je de onderhandelingen voor?
  • Welke onderhandelingsstijl past bij jou?
  • Welke vragen stel je?

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.