Krijg jij opdrachten van je werkgever die je niet redelijk vindt? Is je functie veranderd en ben je het daar niet mee eens? Is er gedoe over je ziekmeldingen of loon? Of gaat het al langere tijd niet goed tussen jou en je collega? Dan heb je misschien een arbeidsconflict.

Ziek worden van een conflict

Een conflict op je werk mag geen reden zijn om je ziek te melden. Ziekteverzuim kan ook weer zorgen voor conflicten. Bijvoorbeeld als je je baas op een te grote werkdruk wijst, maar hij die problemen niet erkent. Of als jij en je leidinggevende, of jouw collega’s elkaar niet goed liggen. Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk naar oplossingen zoekt. Conflicten die lang duren, verharden zich en dat maakt de zaak nog ernstiger.

Pesten, intimidatie en discriminatie

Een arbeidsconflict kan ook ontstaan door pesten, bedreiging en discriminatie. Het komt best vaak voor dat collega's of leidinggevenden dat doen. Wil je weten hoe je pesten herkent? En waar je terecht kunt als je slachtoffer bent?

Dreigend ontslag door arbeidsconflict

Bij een ernstig conflict kan de werkrelatie verstoord raken. En wel zo erg dat je werkgever kan besluiten je te ontslaan. Dat kan niet zo maar. Ontslag kan alleen via de kantonrechter. Die bepaalt of je werkgever je mag ontslaan of niet.

Wat kun je zelf doen?

1

Heb jij een (dreigend) arbeidsconflict? Probeer er dan eerst met je werkgever uit te komen. Meld het probleem zo snel mogelijk bij je leidinggevende of de vertrouwenspersoon van jouw afdeling. Houd ook goed bij wat er speelt en hoe jouw werkgever daar op reageert.

2

Soms loopt een conflict met je werkgever zo ver op dat jullie er samen niet uitkomen. Dan kan hulp van iemand buiten je organisatie nuttig zijn. Je kunt hiervoor contact met ons opnemen.

De FNV Vertrouwenstelefoon luistert

Wil je advies over discriminatie, racisme, (seksuele) intimidatie, pesten of ander ongewenst gedrag op de werkvloer? Of gewoon een luisterend oor? Bel de Vertrouwenstelefoon, op werkdagen tussen 19.00 en 21.30 uur. Of stuur een e-mail.

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector