Ontslagen door corona? Regel deze 9 zaken

Download onze gratis brochures

Door Redactie 12 oktober 2020

Veel bedrijven hebben het financieel moeilijk door corona. Opdrachten en werkzaamheden vallen weg. Het kan dus zijn dat jij je baan verliest als gevolg van de coronacrisis. Je gaat een onzekere tijd tegemoet en moet veel regelen. Dan is het fijn dat de FNV achter je staat met kennis en advies. In dit artikel bespreken we 9 zaken waar je op moet letten bij ontslag.

Man is baan kwijt door corona

Denk aan deze 9 zaken als je ontslag krijgt

1. Ga na of je werkgever gebruik heeft gemaakt van de NOW-regeling

Je werkgever wil mensen ontslaan, maar vraagt geen steun aan bij de overheid. Is dit bij jou het geval? Dan moet je werkgever eerst aan het UWV uitleggen waarom hij geen gebruik maakt van de NOW regeling. Doet hij dat niet naar tevredenheid, dan kan het UWV een ontslagvergunning weigeren. Zit jij in deze situatie? Neem dan altijd contact met ons op.

2. Teken nooit zomaar voor je ontslag

Soms is er sprake van een ontslag met wederzijds goedvinden. Jij en je werkgever besluiten beiden de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Mocht jouw werkgever jou hiervoor benaderen, teken dan nooit zomaar voor je ontslag! Daarmee zet je je WW-uitkering op het spel. Laat je adviseren door de FNV. Ook kunnen we helpen met het opstellen of nakijken van een vaststellingsovereenkomst of beëindigingsovereenkomst. Hierin moeten duidelijke afspraken staan over o.a. een ontslagvergoeding, de eindafrekening, een concurrentiebeding of vrijstelling van werk. En bij spijt van je ontslag met wederzijds goedvinden, kun je je ontslag altijd herroepen. Maar dan wel binnen 2 weken.

3. Vraag om een exitgesprek

​In veel gevallen krijg je bij ontslag een exitgesprek. Geen uitnodiging voor een exitgesprek gehad (vaak bij ontslag op staande voet)? Dan is het verstandig om dit gesprek alsnog aan te vragen. Het geeft jou de kans om mentaal afscheid te nemen en is belangrijk in het verwerkingsproces. Heb je ontslag gekregen? Dan geeft een exitgesprek jou de kans om je werkgever te vragen om een aanbevelingsbrief. Deze brief kan je helpen om snel weer ander werk te vinden.

4. Bereken je opgebouwde vakantiedagen

Wie werkt, heeft vakantiedagen. Bij ontslag moet je werkgever jou een eindafrekening geven waarop staat hoeveel vakantiedagen je nog over hebt. Bij ontslag heb je dus recht op de uitbetaling van deze dagen. Of misschien kun je ze opnemen tijdens de opzegtermijn.

5. Bereken of je nog loon of pensioenpremie kan terugvragen

Bij ontslag na een faillissement kan het dat je nog loon of pensioenpremie te goed hebt van je werkgever. Het UWV neemt een deel van deze betalingsverplichting over. Maar je kan dit ook zelf terugvorderen bij de curator, bijvoorbeeld met behulp van de handige voorbeeldbrief die je ontvangt na het downloaden van de gratis brochure ‘Je werkgever is of gaat failliet’. Sowieso raden we je aan om bij faillissementen, die vaak complex zijn, contact met de FNV op te nemen.

6. Check wat ontslag betekent voor je pensioen

Bij ontslag stopt je werk en bouw je geen pensioen meer op. Het pensioen dat je al hebt opgebouwd  blijft staan. Hoeveel dat precies is, ontvang je in een overzicht van je werkgever (waar ook je vakantiedagen op staan). Kom je na ontslag in de WW terecht dan bouw je geen pensioen op. Neem na ontslag contact op met je pensioenfonds. De meeste pensioenfondsen hebben een speciale brochure hierover.

7. Kijk of je recht hebt op een transitievergoeding

Bij ontslag krijg je in veel gevallen een financiële vergoeding van je werkgever: de transitievergoeding. Vanaf 1 januari 2020 verandert de berekening van de transitievergoeding. Als werknemer heb je vanaf de eerste werkdag al recht op de deze vergoeding. Je hebt ook recht op deze vergoeding als je een tijdelijk contract hebt dat niet wordt verlengd. Voor ontslag op staande voet gelden andere regels. Denk dan aan ontslag op staande voet door diefstal, agressie of geweld. Lees meer over de ontslagvergoeding in de brochure 'Ontslag krijgen of nemen'

8. Hou grip op je financiën

Het verlies van je baan heeft altijd financiële gevolgen. Je inkomen gaat omlaag, maar je vaste lasten blijven ongewijzigd. Door een financieel plan op te stellen, krijg je meer grip op je financiën. Hierin staat welke maatregelen je kunt nemen om een bepaalde periode te overbruggen. Spreek je je spaargeld aan, ga je besparen op je variabele uitgaven zoals kleding en reizen? Of kan je partner misschien extra werken?

9. Let op je welzijn, verwerk je boosheid en rouw

Het verliezen van je werk heeft ook emotioneel een enorme impact. Het is belangrijk dat je  negatieve emoties als boosheid aanpakt, zodat je met een positieve mindset weer stappen kan zetten richting een nieuwe toekomst en baan. We helpen je hiermee met het gratis boekje ‘Boos door verandering of verlies van werk’. Na de fase van boosheid kun je gaan rouwen om je baan. Bij de FNV helpen we dagelijks mensen met dit rouwproces. De belangrijkste lessen hebben we in de zelfhulpgids ‘Rouwen om je baan’ voor je samengevat. Deze zelfhulpgids ontvang je gratis na het downloaden van het boekje ‘Boos’

Werk verloren? FNV komt ook op voor jouw belangen

De FNV komt ook op voor mensen die hun baan verloren zijn. Door sociale plannen af te sluiten. Of afspraken te maken met werkgevers over werk-naar-werk trajecten. Door actie te voeren als dat nodig is. En door ons hard te maken voor een socialer Nederland met meer werkzekerheid en een rechtvaardig sociaal zekerheidstelsel. Ook helpen we leden met juridisch advies rondom ontslag en faillissement. Met loopbaantrajecten na ontslag. Of met loopbaanadvies en –trainingen.

Ik wil direct lid worden

De eerste 4 maanden kost een lidmaatschap slechts € 25! Jonger dan 23, of (tijdelijk) een lager inkomen? Dan krijg je korting op je contributie.