Werken in de kou

Wanneer is het te koud om te werken

Werken in de kou, met sneeuw, regen of wind is niet prettig. Bij lage temperaturen presteer je minder goed en krijg je zere tenen en handen. Ook kan werken in de kou zonder goede bescherming zorgen voor onderkoeling of zelfs bevriezing. Bescherm jezelf dus zo goed mogelijk.

Wie hebben de meeste last van de kou?

19% van de Nederlandse werknemers heeft regelmatig last van de kou op het werk. Je loopt extra gezondheidsrisico als je niet de juiste kleding draagt. Je hebt hier bijvoorbeeld mee te maken als je:

• Werkt in de buitenlucht.
  • Werkt in een koel- of vriescel.
  • Weinig beweegt tijdens je werk.

Mag ik werk weigeren?

Als je werkgever geen maatregelen neemt, mag je je werk stilleggen als je gezondheid of veiligheid in gevaar komt. Dit is geregeld in artikel 29 van de Arbowet.

Wanneer is het te koud om te werken?

In de Arbowet staat niet precies aangegeven bij welke temperatuur het te koud is om te werken. De FNV hanteert de volgende normen:

• Is de temperatuur onder 15 °C? Je werkgever moet (gratis) extra beschermingsmiddelen bieden, zoals warme kleding en handschoenen. In sommige gevallen betekent dit dat het werk niet meer goed kan worden uitgevoerd.
  • Is de gevoelstemperatuur onder -6 °C? Je mag het werk stilleggen. Dit is ook de grens die in de bouw wordt aangehouden. Is de gevoelstemperatuur lager dan -6 °C, dan mogen medewerkers in de bouw hun werkzaamheden buiten (of blootgesteld aan de buitenlucht) neerleggen.

Werk je altijd in de kou?

In bepaalde bedrijfstakken is het niet te voorkomen dat je in de kou werkt. Als je bijvoorbeeld werkt in koel- en vriescellen bij een vleeswarenbedrijf. Ook hier geldt dat je je werk veilig en gezond moet kunnen doen en dat de werkgever daarvoor voldoende maatregelen treft. Maar om werknemers een beetje tegemoet te komen, wordt soms een koudetoeslag afgesproken. Dat is een toeslag bovenop je loon. Werk je standaard in een koude omgeving? Kijk dan in jouw cao of er ook een koudetoeslag voor jou geldt.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector