Vrij op een feestdag? Dat is niet door de overheid bepaald. Het is altijd afhankelijk van je cao of arbeidsovereenkomst. Een overzicht van de belangrijkste feestdagen.

1 januari, de meeste Nederlanders zijn op deze dag vrij.

Goede vrijdag is de dag voor Pasen. Dit is geen verplichte vrije dag. Scholen en gemeentehuizen zijn vaak gesloten, maar veel winkels blijven gewoon open.

Op Tweede Paasdag zijn de meeste winkels dicht en de meeste Nederlanders vrij.

Op 27 april is het Koningsdag. Een nationale feestdag. Je bent vrij, tenzij daar in je cao iets anders over staat.

5 mei zorgt vaak voor verwarring. Bevrijdingsdag is een nationale feestdag. Maar werkgevers en werknemers moeten samen bepalen of het ook echt een vrije dag is. In veel cao’s is afgesproken dat Bevrijdingsdag een keer in de 5 jaar een vrije dag is.

Op Hemelvaartsdag zijn de meeste Nederlanders vrij.

Op Pinkstermaandag zijn de meeste Nederlanders vrij.

Op 25 en 26 december is het Eerste en Tweede kerstdag. De meeste Nederlanders zijn op deze dagen vrij.

Het Suikerfeest is een religieuze feestdag van de moslims. Je bent niet automatisch vrij. Dit hangt af van wat in je cao staat. Zo is in veel cao’s geregeld dat je werkgever rekening moet houden met je geloofsovertuiging. Soms kun je ook een vrije christelijke feestdag ruilen tegen een andere religieuze feestdag.

Krijg ik een toeslag?

Moet je werken op een feestdag? Dan krijg je niet automatisch een extra beloning. Of je een toeslag krijgt, hangt af van de afspraken in jouw cao. Heb je geen cao? Kijk dan in je contract of het bedrijfsregelement.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict