Successen uit de campagne

Hoe je verenigen in een vakbond, je loon verhoogt

Als jij meedoet, gaan we winnen en lukt het ons om de lonen te verhogen. De vakbond groeit. Dat in actie komen loont, zie je hieronder. Deze cao's zijn qua loon en voorwaarden enorm verbeterd. Dit soort successen zijn alleen te realiseren wanneer collega's solidair zijn en sámen een vuist maken. Kom ook in actie want jij verdient beter.

Flinke loonsverhoging

De ruim 5.000 werknemers van drinkwaterbedrijven krijgen in 2023 een flinke loonsverhoging. Afhankelijk van salarisschaal en functie kan dit oplopen van 6,25% tot maximaal 11,44%. Dat is afgesproken tussen vakbonden en Werkgeversvereniging Waterbedrijven. De leden moeten nog stemmen over het onderhandelingsresultaat.

Snel handelen

Marcelle Buitendam, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘We wilden, in verband met de stijgende kosten voor levensonderhoud, snel tot overeenstemming komen over een loonsverhoging.’ Naast de structurele loonsverhoging ontvangen alle werknemers die op 1 december 2022 in dienst zijn een eenmalige uitkering van € 1.000, ongeacht de omvang van het dienstverband. Buitendam: ‘Of je nu deeltijder bent of voltijd medewerker, het kopen van een brood blijft even duur.’

Minimaal 10% erbij

De mensen die werken in de industriële wasserijen krijgen er een flinke loonsverhoging bij: minimaal 10% tot wel 12% voor de laagste schalen. De FNV heeft dit afgesproken met de werkgevers in de textielverzorging. Leden van de vakbond kunnen binnenkort stemmen op dit resultaat. Het gaat om ongeveer 7000 mensen.

Vanaf 1 januari

In de tussentijds aangepaste cao, die loopt van 1 januari tot eind volgend jaar, stijgen de lonen met € 1,25 per uur. Daarnaast wordt de 1,35% salarisverhoging die gepland stond voor 1 maart vervroegd naar 1 januari. De FNV heeft ook afgesproken dat de toeslag van chauffeurs van € 36 naar € 39 per maand gaat.

'Heel blij'

Dino Djulbic, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Onze leden in de onderhandelingsdelegatie zijn hier echt blij mee. Voor een hoop van hun collega’s is er nu op korte termijn het begin van een oplossing voor hun geldproblemen.’

Geld erbij én een eenmalige uitkering van 250 euro

Goed resultaat voor de medewerkers in het beroepsgoederenvervoer. Het waren moeizame onderhandelingen. De gezamenlijke bonden hadden na de derde gespreksronde laten weten dat er écht meer moest gebeuren, het was allemaal veel te mager voor deze tijd. Die starre houding heeft zijn vruchten afgeworpen. In de nieuwe cao is nu het volgende geregeld: de lonen behorende bij de loonschalen A tot en met H en de bruto toeslagen worden per 1 januari 2023 verhoogd met 7,5%. De verblijfkosten worden per 1 januari 2023 verhoogd overeenkomstig het convenant met de Belastingdienst, maar maximaal met 7,5%. In januari 2023 krijgen werknemers een eenmalige uitkering van € 250 bruto.

Per maand 11%, stuctureel 9% en incidenteel 2% verhoging

Per 1 december gaan de lonen structureel met 5,5% omhoog. Het salaris voor de modale werknemers stijgt vanaf 1 december 2022 met minimaal 7,5%. Na 1 jaar komt daar op 1 januari 2024 nog eens 3,5% structureel bij. De totale salarisstijging komt daarmee uit op 11%. De nieuwe cao gaat in op 1 december 2022 en loopt tot 1 juli 2024. Gedurende de looptijd nemen de werkgevers maandelijks 60 euro pensioenpremie voor hun rekening van hun werknemers. Daarmee stijgt de koopkracht van een modaal inkomen verder met 2%. Voor de laagste loonschalen ligt dat percentage hoger.

'Dagelijks leven beter betaalbaar'

Albert Kuiper, bestuurder en cao onderhandelaar FNV Metaal: ‘Goed om te zien dat onze leden in ruime meerderheid akkoord zijn met deze nieuwe cao. Met deze cao wordt het dagelijks leven voor alle 160.000 werknemers beter betaalbaar.’

Loonsverhoging in stappen

Zeker 13% meer salaris in een jaar. Die afspraak hebben IKEA en de FNV gemaakt voor de mensen bij het meubelbedrijf. Belangrijkste wapenfeit is de structurele loonsverhoging in twee stappen: eerst met minstens 9% en zelfs 11,7% voor de onderste schalen (per 1 november 2022). Wie een uitstekende beoordeling krijgt, ontvangt nog eens 0,5%. Een tweede loonsverhoging volgt vanaf 1 juli 2023: 4% voor alle medewerkers in de cao, oplopend tot 5% in de onderste schalen.

Eerlijker beloningsbeleid, jeugdlonen vanaf 18 jaar weg

Daarnaast komt er een eerlijker beloningsbeleid (per 1 juni 2023). Medewerkers kunnen sneller van het minimum naar het maximum van hun schaal groeien. Ook wordt gekeken naar ervaring: waar iemand niet juist in de schaal zit, wordt het salaris naar boven aangepast. De jeugdlonen vanaf 18 jaar verdwijnen.

Mensen terecht beloond

Daniëlle Wiek, bestuurder FNV Handel: ‘Wij zijn enorm trots dat we een leefbaar loon voor de medewerkers hebben weten af te spreken. En met het nieuwe beloningsbeleid worden mensen terecht beloond voor de ervaring die zij hebben in hun functie.’

Leden stemmen in

Het onderhandelingsresultaat werd 11 september bereikt na meerdere dagen van regionale en landelijke stakingen. Afgesproken is onder meer een gemiddelde loonstijging van 9,25%, twee keer een uitkering van 1000 euro en het vervallen van de jeugdloonschalen. Verder worden in de nieuwe cao  de werkgelegenheidsgarantie en het sociaal plan verlengd tot 1 januari 2026, wordt het minimum uurloon 14 euro en komt er een reparatie voor de hoge prijsstijgingen. In oktober stemden de leden in grote getalen in.

'Trots'
Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Wij zijn ontzettend trots. Niet alleen op het resultaat, maar vooral op onze actieleiders en alle stakende leden. Zonder hen was deze cao nooit tot stand gekomen.’

Loonstijging van plusminus 20% bovenop eerder toegekende 10%

Voor de beveiligers in operationele dienst die werkzaam zijn voor de Schiphol Group wordt vanaf 1-11-2022 structureel een toeslag uitgekeerd bovenop het uurloon van € 2,50 bruto per uur. Van Doesburg: ‘Dat is een structurele stijging van omgerekend plusminus 20%. Als je in een lagere loonschaal zit, is de stijging procentueel hoger dan als je in een hogere loonschaal zit.’ De ophoging van het uurloon komt bovenop de €1,40 bruto per uur extra die sinds 1-09-2022 wordt uitbetaald als gevolg van Sociaal Akkoord Schiphol. Dat was al een effectieve stijging van het loon met plusminus 10%.

Minimaal 35% loon erbij in de nacht

Ook het werken in de nachtelijke uren wordt eindelijk beter betaald. Vanaf 1-11-2022 krijgen de beveiligers die tussen 00.00 uur en vóór 5:30 uur starten met hun dienst een extra toeslag van 35% over de uren die zij werken tot 6:00 uur. Vanaf 2-1-2023 bestaan er nog maximaal tien aanvangstijden voor het starten van een dienst. Van Doesburg: ‘We hebben ook de afspraak gemaakt om een werkgroep te beginnen  waar verbeteringen in roosters/planning worden verkend en besproken.’