Onderhandelingsresultaat Ambachtelijke Bakkerijen

13,75% loonsverhoging in 21 maanden

Door Redactie 13 oktober 2023

Er is een onderhandelingsresultaat bereikt voor een cao met de werkgeversorganisatie voor ambachtelijke bakkerijen (NBOV). Dit na een roerige periode met meerdere stakingsdreigingen, aparte loonafspraken bij bakkerijen waar het personeel in beweging kwam, een daadwerkelijke staking en de petitie voor een betere loonsverhoging voor ambachtelijke bakkers.

bakkerij

Het onderhandelingsresultaat:

Een cao met een looptijd van 21 maanden (van 1-6-2023 tot 01-03-2025) met de volgende loonsverhogingen:

• Per 1-12-2023: 6% erbij,
• Per 1-6-2024: 5% erbij,
• Per 1-1-2025: 2,75% erbij.

Een totale verhoging van 13,75% over 21 maanden, dat komt neer op een loonsverhoging van 7,86% op jaarbasis.

Naast de loonsverhogingen is het voorstel om per 1-1-2024 de eerste trede in het loongebouw te schrappen. Hetzelfde gebeurt weer per 1-1-2025, dan wordt de huidige trede 2 geschrapt. Hiermee wordt voornamelijk het startsalaris hoger binnen de ambachtelijke bakkerijen.

Stemming onderhandelingsresultaat

De FNV is tevreden met dit onderhandelingsresultaat. Wij roepen daarom onze leden werkzaam in het ambachtelijke bakkersbedrijf op voor het onderhandelingsresultaat te stemmen. Het laatste woord is dus aan de leden. Vakbondsleden kunnen vanaf dinsdag 10 oktober tot uiterlijk vrijdag 29 oktober stemmen.

Breng je stem uit

Houd je lidnummer bij de hand, zonder kan je niet stemmen.

Peiling niet-leden

Het onderhandelingsresultaat geldt voor alle werknemers werkzaam bij ambachtelijke bakkerijen in Nederland. Hoewel alleen vakbondsleden mogen stemmen, zijn wij ook benieuwd naar de mening van niet-leden. Graag vernemen we van niet-leden hun mening over het onderhandelingsresultaat:

Niet-leden: stem hier

Goede afspraken komen niet vanzelf

Dit onderhandelingsresultaat is niet vanzelf op tafel gekomen. Op meerdere plekken in het land zijn bakkers in actie gekomen, wat bij verschillende bedrijven heeft geleid tot betere loonsverhogingen. Daarnaast hebben meer dan 1000 bakkers de petitie ondertekend. Dit heeft allemaal een bijdrage geleverd aan het onderhandelingsresultaat.

Eens te meer blijkt dat we met een sterke vakbond betere loonafspraken kunnen maken. En met meer leden staan we sterker tijdens de onderhandelingen. Juist nu is dat belangrijk, omdat de werkgeversorganisaties binnen het bakkersbedrijf in de toekomst onafhankelijk van elkaar verder gaan: de NBOV voor Ambachtelijke Bakkerijen en de NVB voor Industriële Bakkerijen.

Doe ook mee! Word lid van de FNV en maak gebruik van de actie eerste 4 maanden voor 25 euro.

Word lid

Nodig je collega uit

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Maak je collega daarom ook lid van de FNV! Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Collega uitnodigen

Meer informatie

Wil je meer informatie of wil je meedenken en meedoen? Neem dan contact op met één van de FNV-consulenten Bakkersbedrijven: Veronica Welman of Nathan Hak.