Ruim 13% loonsverhoging werknemers cao Vermo

resultaat na intensieve onderhandelingen

portret Niels Kater
Door Niels Kater 12 maart 2024

Na intensieve onderhandelingen is de vernieuwde Cao Vermo aangenomen door vakbondsleden van FNV en CNV. 87% van de FNV-leden en 77% van de CNV-leden heeft ingestemd met een loonsverhoging van ruim 13% over de komende twee jaar. Deze nieuwe cao voor de sector van sport- en natuurbedrijven is tot stand gekomen door de vastberadenheid van de werknemers om een rechtmatige beloning te krijgen.

‘Ik ben blij met de uitslag’, zegt Ingrid Koppelman, bestuurder FNV Publiek Belang. Ze benadrukt de betrokkenheid van de leden in het onderhandelingsproces: ‘Onze leden hebben een cruciale rol gespeeld. Het was een unieke situatie waarin we voor het eerst onze eigen loonsverhoging moesten bevechten, los van de cao gemeenten. De werkgever wilde eerst minder bieden. We hebben standgehouden en een goede beloning voor de werknemers in deze sector kunnen afspreken.’

Automatische prijscompensatie (APC)

Eerder al is er in de cao een automatische prijscompensatie (APC) afgesproken. Die APC was in 2023 bescheiden met 4,2%. ‘Iedereen weet echter dat de inflatie in 2024 enorm was’, zegt Koppelman. ‘De werknemers hadden recht op 11,3%. De werkgever wilde in eerste instantie echter maar 6,8% bieden. We hebben de poot stijf gehouden, maar tegelijkertijd ook geluisterd naar de werkgever’, legt Koppelman uit.

Loonontwikkeling

De vakbonden zijn uitgekomen op 11,3% voor 2024, waarvan 3% in 2025 wordt uitgekeerd plus nog een extra loonsverhoging in 2025. In totaal dus ruim 13% in twee jaar tijd. ‘Om het betaalbaar te houden hebben we de loonsverhoging dus over 2 jaar uitgesmeerd’, legt Koppelman uit. ‘Een oplossing waar alle partijen mee konden leven.’

Afspraak is afspraak

Het onderhandelingstraject verliep niet zonder hobbels. De eensgezinde achterban van FNV en CNV hield vast aan het principe ‘afspraak is afspraak’. ‘Doordat we zo verenigd zijn gebleven hebben we uiteindelijk onze eisen ingewilligd gezien’, vervolgt Koppelman. ‘Zo blijkt maar weer dat je samen sterk staat.’

Vermo

Cao Vermo staat voor Verzelfstandigde Maatschappelijke Organisaties. Deze bedrijven beheren en exploiteren sport- en natuurfaciliteiten namens de gemeente. Ze vallen niet meer onder de gemeentelijke voorzieningen. De cao is van toepassing op 19 organisaties en telt ongeveer 2200 medewerkers.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.