Er is een nieuwe cao Glastuinbouw!

7,2% loonsverhoging in 15 maanden

Door Redactie 9 februari 2024

Het onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao Glastuinbouw is door een ruime meerderheid van 80% van de FNV-leden goedgekeurd. Daarmee is er per 1 januari 2024 een nieuwe cao met een looptijd van 15 maanden! Bekijk wat we afgesproken hebben.

Nieuwe cao Glastuinbouw

Je krijgt er geld bij

Dit zijn de loonsverhogingen op een rij:

• 4% per 1 januari 2024
  • 1,7% per 1 juli 2024
  • 1,5% per 1 januari 2025

Maximaal haalbare loonsverhoging

De gemiddelde loonsverhoging in de glastuinbouw is voor het komende jaar 7,2%. Hoewel het gemiddelde hoger ligt (ongeveer 10%) geldt dit niet voor iedereen. We hadden graag een hogere minimale loonsverhoging afgesproken, maar het maximaal haalbare is bereikt. Daarnaast zijn er een beperkt aantal aanvullende afspraken gemaakt. Al met al een mooi resultaat.

Aanpassingen in loonschalen

• Per 1 januari 2024 vindt een herinrichting van loonschaal B plaats en vervalt trede B1. Het wettelijk minimumuurloon bepaalt de hoogte van trede B2.
  • Per 1 januari 2024 worden de treden in de loonschalen C tot en met H aangepast om het perspectief op salarisgroei te realiseren. C1 tot en met trede H1 worden geschrapt. De schalen beginnen in het nieuwe loongebouw met trede 2.

Overige afspraken

• Reiskostenvergoeding woon-werk naar €0,23 per kilometer
  • Afschaffen jeugdloon vanaf 19 jaar

Samen voor een goede cao Glastuinbouw

Om een goede cao af te spreken, hebben wij jouw steun nodig. Onze beste steun is als je lid wordt van de FNV. Als FNV-lid sta je sterker en heb je meer invloed op de uitkomst van de cao-onderhandelingen. Samen met jou en alle andere FNV-leden kunnen wij opkomen voor betere arbeidsvoorwaarden, zodat jij en je collega’s krijgen waar jullie recht op hebben.

Sluit je aan!

Krijg een deel van je vakbondscontributie terug

Werk je in de Glastuinbouw? Dien dan bij je werkgever een verzoek in om je vakbondscontributie op een belastingvriendelijke manier te verrekenen. Dit betekent dat het bedrag dat je aan vakbondscontributie betaalt, van je bruto salaris wordt afgetrokken. Zo betaal je er minder belasting over.

Meer informatie over het cao-traject Glastuinbouw

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.