Minimaal 10% loonsverhoging voor werknemers Energie Netwerkbedrijven

portret Niels Kater
Door Niels Kater 8 december 2023

Werknemers van Energie Netwerkbedrijven, zoals Alliander, Enexis en Stedin, krijgen de komende anderhalf jaar een loonsverhoging van in ieder geval 10%. Dat is het onderhandelingsresultaat van vakbond FNV met de werkgevers. Bovendien zijn er afspraken gemaakt over een minimumloon van tenminste 16 euro bruto per uur.

‘Dit is een mooi resultaat dat we graag aan onze leden voorleggen’, zegt Özcan Colak, bestuurder FNV Overheid. ‘Met deze voorstellen wordt de koopkracht voor de werknemers weer enigszins hersteld, na een periode van enorme inflatie.’

Loonontwikkeling

De nieuwe cao moet 18 maanden gaan gelden. Per 1 januari 2024 krijgen de werknemers een loonsverhoging van in ieder geval 7%. Voor de onderste loonschalen is afgesproken dat die minimaal met 275 euro bruto stijgen. Volgend jaar komt daar nog eens 3% bij. ‘Dit betekent dus in ieder geval een loonsverhoging van 10%’, zegt Colak. ‘Voor de lagere loonschalen gaat het zelfs richting 15%.’

Minimumloon en feestdagen

Verder is er een minimumloon van 16 euro bruto afgesproken. Ook kunnen werknemers in totaal 6 weken geboorteverlof opnemen, wat volledig wordt doorbetaald. Daarnaast  zijn er afspraken gemaakt over vervroegd stoppen met werken en is het Sociaal Plan voor de sector verlengd. Religieuze feestdagen kunnen worden omgeruild naar keuze; het is aan de werknemer of hij of zij liever vrij is met Pinksteren of met het Suikerfeest.

Vakbondscontributie

Er is tevens afgesproken dat de werkgevers een eenmalige vergoeding van 120 euro aan zowel bestaande als nieuwe leden van de vakbond uitkeren. ‘Daarmee benadrukt  de werkgever het belang van  de vakbond  voor zijn werknemers’, zegt Colak. ‘Zonder de FNV had dit cao-voorstel er niet gelegen. We zijn er samen uitgekomen en dat is mooi.’

Stemming

Voordat de cao definitief wordt, stemmen de leden van de vakbonden over het bereikte resultaat. In de sector Energie Netwerkbedrijven werken 17.500 mensen.