Onderhandelingsresultaat cao wasserijen na stakingen in hele land

Lonen met 4,5% omhoog op 1 mei 2024 en met 3,6% op 1 januari 2025

Sander Wageman
Door Sander Wageman 18 april 2024

Ze kwamen met honderden in actie de afgelopen weken en ze stonden nog altijd met honderden klaar om actie te blijven voeren voor een goede cao. Maar ineens lijkt staken voor de mensen in de grote wasserijen niet meer nodig. De FNV heeft vanavond een onderhandelingsresultaat bereikt met werkgeversorganisaties FTN en Netex. Daarin gaan de lonen omhoog met 4,5 % op 1 mei 2024 en met 3,6 % op 1 januari 2025. Alle verslechteringen zijn van tafel.

Dino Djulbic, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘We hebben de druk de afgelopen dagen enorm opgevoerd en hadden voor de komende dagen ook alweer acties gepland staan. We zijn blij dat die niet meer nodig zijn. Er liggen afspraken die we graag voorleggen aan onze leden.’

Leden hebben het laatste woord

De leden hebben het laatste woord en mogen de komende dagen stemmen over het resultaat. Djulbic heeft er vertrouwen in dat de leden akkoord gaan nu de verslechteringen niet doorgaan. De eindejaarsuitkering blijft zoals die is en wordt dus niet opgenomen in het loon. Verder blijven de regels over werktijden en roosters ongewijzigd, behalve bij de zogenaamde textielreinigingsbedrijven.

Honderden werknemers in actie

Om deze afspraken te kunnen maken, moesten er wel honderden werknemers de afgelopen weken in actie komen. Vandaag nog in Bolsward en Hardenberg. Voor de komende dagen waren ook al nieuwe acties gepland. Eerder probeerden de werkgevers de stakingen nog via de rechter te verbieden, maar de kantonrechter in Utrecht wees de bezwaren grotendeels af.

Uniek in deze sector

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Alle lof voor de mensen in de wasserijen. Wat zij hebben gedaan is uniek in deze sector. Nooit eerder legden werknemers het werk neer en nu waren er zó veel mensen die wilden opkomen voor zichzelf en voor hun collega’s. Zij mogen trots zijn op het door hun bereikte resultaat.’

In de industriële wasserijen in Nederland werken zo’n 7.000 mensen. Zij wassen voor ziekenhuizen, verpleeghuizen, horeca, hotels en recreatieparken.