7 procent meer loon en uitgebreide verlofregelingen in nieuwe cao UMC

Na negen onderhandelingsrondes en actiedreiging

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 15 februari 2024

FNV Zorg & Welzijn heeft vandaag samen met andere vakbonden en werkgeversorganisatie NFU een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao UMC bereikt. Het overgrote deel van de 80.000 umc-werknemers krijgt er in twee jaar tijd zeven procent salaris bij.

De afspraken over onregelmatigheidsdiensten zijn verbeterd en voor het eerst zijn er collectieve afspraken over de reiskostenvergoeding gemaakt. Veel zorgmedewerkers kregen geen, of een hele lage reiskostenvergoeding.

Koopkrachtbehoud

Elise Merlijn, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: ‘We hebben ingezet op koopkrachtbehoud en afspraken die moeten zorgen voor een betere werk-privébalans voor zowel jonge als oudere werknemers.’ De onderhandelingen die in oktober vorig jaar van start gingen verliepen moeizaam. In alle umc’s waren ook al actiecomités gevormd en hingen er spandoeken.

Niemand wordt blij van acties

Merlijn: ‘Dat er nu een resultaat ligt is mede te danken aan al die umc-werknemers die klaarstonden om actie te voeren.’ Volgens de vakbond zit niemand op acties te wachten, personeel niet en patiënten ook niet.

Salaris en vergoedingen

• De salarissen gaan op 1 mei 2024 met vier procent omhoog, met een maximum van € 246,24 (bruto/fulltime basis) en op 1 juli 2025 met drie procent met een maximum van € 192,06 (bruto/fulltime basis). Als de inflatie in 2025 door bijzondere omstandigheden fors hoger is dan deze drie procent kunnen partijen een aanvullende afspraak maken.
  • Er komt een reiskostenvergoeding van 0,18 per kilometer, waarbij er wel onderscheid gemaakt wordt tussen reizen met openbaar vervoer, fiets of auto (max 40 kilometer enkele reis).
  • De thuiswerkvergoeding gaat omhoog naar € 2,35 per dag en wordt elk jaar automatisch aangepast aan de maximale fiscale vergoeding.
  • De vergoeding voor consignatie-, bereikbaarheid- en aanwezigheidsdiensten wordt verhoogd.
  • Werknemers die zich op het werk moeten omkleden krijgen vanaf nu een vergoeding van € 80 bruto per maand, op basis van een fulltime dienstverband.

Verbeterde werk-privébalans

• Nieuw in de cao is een generatieregeling voor oudere werknemers. Zij kunnen maximaal vijf jaar voor de AOW-leeftijd minder gaan werken. De zogenoemde 80-90-100 regeling. Uitgezonderd hiervan zijn werknemers in de hogere salarisschalen, waaronder managers en werknemers die korter dan acht jaar bij een umc werken.
  • Alle werknemers krijgen de mogelijkheid om te sparen voor extra verlof.
  • Ouders krijgen in het eerste levensjaar van hun kind meer mogelijkheden om verlof op te nemen.
  • Werknemers die zwanger zijn hoeven tijdens de zwangerschap en zes maanden na de bevalling geen avond- en nachtdiensten te draaien.

Verbeteringen voor alle werknemers

Erjan Hilbrands, weefselbankanalist bij het umc in Groningen en actief FNV-lid: ‘Het is een mooi evenwichtig pakket waarbij is gedacht aan koopkracht en een betere balans werk en privé waarbij rekening is gehouden met de belangen van alle werknemers in de umc’s.’

Leden stemmen over onderhandelingsresultaat

Leden van de FNV kunnen tot 14 maart stemmen over het onderhandelingsresultaat. In de acht umc’s in Nederland werken zo’n 80.000 mensen die vallen onder de cao UMC.

Naar onderhandelaarsresultaat

Naar vragen en antwoorden