Minstens 7% meer loon en loyaliteitsbonus voor schoonmakers en glazenwassers

Loonsverhoging is stap in de goede richting voor betere betaling

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 8 mei 2024

Gisteravond zijn vakbonden en werkgevers het eens geworden over een nieuwe cao voor de 130.000 werknemers die onder de cao Schoonmaak vallen. Behalve een loonsverhoging van minstens 7%, waarbij de werknemers in de laagste salarisschalen er nog meer op vooruitgaan, is ook afgesproken dat schoonmaken overdag de norm wordt.

Renate Bos, bestuurder FNV Schoonmaak: ‘Voor nu zijn we tevreden met de loonsverhoging, maar we moeten echt nog stappen maken. Schoonmakers doen belangrijk werk en dan mag je echt wel substantieel meer verdienen dan het minimumloon.’

Afsluiting voor President FNV Schoonmaak Parlement

Als de vakbondsleden akkoord gaan, dan gaat de nieuwe cao in op 1 juli 2024 met een looptijd van twee jaar. Een mooie afsluiting voor Khadija Tahiri Hyati, President van het FNV Schoonmaak Parlement. Zij was sinds 2012 intensief bij de cao-onderhandelingen betrokken. Hyati: ‘We zijn trotse schoonmakers, die een belangrijke bijdrage leveren aan de economie en samenleving. We hebben jaren moeten knokken, voor iedere cent erbij, maar we worden nu eindelijk gezien en gehoord. Maar we stoppen niet, wij gaan door.’

Loon

De lonen gaan op 1 januari 2025 met 3% omhoog en op 1 januari 2026 stijgen de lonen weer met 3%. Alle schoonmakers krijgen op 1 juli 2025 en 1 januari 2026 nog een extra verhoging, afhankelijk van hun loongroep. Het gaat om 25 cent per uur voor loongroep 1, voor loongroep 2 is dat 15 cent en loongroepen 3 t/m 6 krijgen er 10 cent extra bij.

Beter belonen

‘Schoonmakers in Nederland eisen echt een beter inkomen.’ stelt Bos. ‘Door de afspraken die we nu hebben gemaakt is het verschil tussen het loon van een schoonmaker en het wettelijk minimumloon weer toegenomen. Maar wil je mensen behouden voor de sector, dan moet dat verschil zo snel mogelijk naar 125% van het minimumloon.’ De toeslag voor het werken van hotelschoonmakers op zondag komt terug. In drie stappen, zodat de toeslag op 1 januari 2028 weer 150% is. ‘Bos: ‘Die was in 2016 afgeschaft voor de hotelschoonmakers, maar de overige schoonmakers krijgen hem wel. Dus terecht dat er nu een einde komt aan deze oneerlijke verschillen.’

Loyaliteitsbonus en verbetering reiskostenvergoeding

De 20.000 schoonmakers die op 1 januari 2025 twintig jaar of meer in de sector werken krijgen een loyaliteitsbonus van € 1.000 bruto naar rato van hun dienstverband. Bos: ‘Een bonus voor hun harde werken en het dichtlopen van de gaten door de arbeidsmarktkrapte, maar ook zeker als compensatie voor het verlies aan koopkracht van de afgelopen twintig jaar.’ En er is nu een echte reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer, ook voor schoonmakers die dicht bij hun werk wonen. Schoonmakers krijgen voortaan vanaf 10 kilometer enkele reis een vergoeding, dat was pas vanaf 30 kilometer enkele reis.

Generatiepactregeling en eerder stoppen met werken

De generatiepactregeling, waardoor oudere werknemers, met behoud van onder meer loon, minder kunnen werken, wordt verbeterd. Wie dat wil kan met ingang van de nieuwe cao vijf jaar voor de AOW-leeftijd (dat was drie jaar) minder gaan werken. Dat betekent 80% werken, tegen 95% van het loon en 95% pensioenopbouw. Ook is afgesproken dat eerder stoppen voor mensen met zwaar werk (alle schoonmakers) mogelijk moet blijven na 2025 en de regeling moet worden verbeterd zodra Den Haag gaat luisteren naar de vakbonden.

Verdere afspraken

Er is aandacht voor menstruatie- en overgangsproblemen en er komt een extra dag rouwverlof bij het overlijden van 2e graads verwanten. Vakbonden en werkgevers gaan hulp bieden aan schoonmakers met financiƫle problemen en er zijn afspraken gemaakt die ervoor moeten zorgen dat de cao-afspraken beter nageleefd worden.