10% loonsverhoging voor werknemers energieproductie- en -leveringsbedrijven

Vakbond FNV sluit nieuw cao-resultaat met werkgevers

portret Niels Kater
Door Niels Kater 13 september 2023

Het heeft even geduurd, maar werkgeversvereniging WENB en FNV Publiek Belang zijn akkoord over een nieuwe cao voor werknemers van energieproductie- en -leveringsbedrijven. Zij krijgen een loonsverhoging van 10% . Daarbovenop krijgen werknemers en uitzendkrachten met een voltijd dienstverband een eenmalig bedrag van 1000 euro als compensatie voor de inflatie. Marcelle Buitendam, bestuurder FNV Publiek Belang spreekt van een ‘vruchtbaar resultaat'.

‘Het was een intensief proces waarbij we de verschillende belangen van werkgevers en werknemers moesten overbruggen’, aldus Buitendam. ‘Dat was niet altijd makkelijk. Maar we hebben niet stilgezeten deze zomer. Door in gesprek te blijven, open te blijven staan voor elkaar en samen te zoeken naar mogelijke oplossingen, is het ons gelukt een goede cao af te spreken.’

10% in totaal

De nieuwe cao Energie Productie Levering (PLb) heeft een looptijd van 18 maanden. Per 1 oktober stijgen de salarissen van de werknemers met 6%. In januari en juni 2024 volgt dan nog eens een verhoging van 2%, wat het totaal dus 10% maakt. De eenmalige compensatie van 1.000 euro ontvangen de werknemers en uitzendkrachten meteen volgende maand al.

Minimumloon naar 15 euro

Ook wordt per 1 januari komend jaar een minimumloon van 15 euro bruto ingevoerd. Vakbond FNV wil het liefst dat het minimum loon naar 16 euro gaat, maar stemt toch in met dit voorstel. ‘Afgelopen zomer hebben we een groot koopkrachtonderzoek gehouden onder onze leden werkzaam bij de Energie Productie en Leveringsbedrijven. Deze eenmalige uitkering en structurele loonsverhoging voor iedereen (dus ook de uitzendkrachten) is buitengewoon verstandig‘, zegt Buitendam daarover. ‘In verhouding tot wat het minimumuurloon was -namelijk €12,12- is dit een forse stap. Met dit brede pakket aan arbeidsvoorwaarden hebben we laten zien dat we werkelijk aan iedere medewerker hebben gedacht.’

Stemming

Voordat de cao definitief wordt, stemmen de leden van de vakbonden over het bereikte resultaat. In de sector Energie Productie Levering werken 8.600 werknemers.