Nederland verdient beter!

De inflatie in Nederland is op het hoogste punt sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw. De lonen blijven ver achter bij de stijgende prijzen. We zitten middenin een regelrechte nationale inkomenscrisis. Miljoenen gezinnen hebben financiële problemen. Dit kunnen wij niet accepteren. De lonen moeten omhoog! Help jij ons mee?

Actievoerende mensen

Nu al iets doen?

Meld je alvast aan voor de actiebijeenkomst op zaterdag 26 november.

Ik ben erbij

Het moet anders, het kán anders

Ons land verkeert in een inkomenscrisis. De afgelopen jaren waren al zwaar. Eerst werd mensen gevraagd om door te werken tijdens de pandemie, met grote risico’s en toenemende werkdruk. Nu krijgen al deze hardwerkende mensen nóg een rekening gepresenteerd. Door de dure boodschappen, de hoge energierekening en achterblijvende inkomens. De regering plakt pleisters, maar lost de problemen niet op. Dit moet anders: ons land kán beter, ons land verdient beter.

Naar een eerlijke verdeling

De FNV doet er alles aan om deze enorme inkomenscrisis af te wenden. Dat begint met een simpel ding: de lonen moeten meestijgen met de prijzen. Er wordt op veel plekken voldoende winst gemaakt, dus laten we dat geld eerlijker verdelen. Ook moet het minimumloon omhoog naar 14 euro (inclusief de bijbehorende uitkeringen en de AOW) en moet de energierekening weer betaalbaar worden. En dit is allemaal mogelijk! Hoe? Door de ongelijkheid te verkleinen. Door een eerlijke bijdrage te vragen van de bedrijven en mensen met de grootste vermogens.

Sluit je aan bij onze groeiende beweging

We staan op een kantelpunt. Dit is hét moment om samen voor grote verandering te zorgen. De FNV wil met jou deze strijd aangaan. En die gaan we winnen als genoeg mensen schouder-aan-schouder optrekken. Wij zijn er klaar voor. Doe je met ons mee? Nederland verdient beter!

Onze eisen

Hogere lonen en vaste banen

Hogere lonen zijn nodig én rechtvaardig. Het kan niet zo zijn dat de winsten op peil blijven, terwijl mensen de rekening krijgen, omdat de lonen achterblijven. Het is hoog tijd dat de lonen automatisch meestijgen met de inflatie zodat mensen automatisch meer geld krijgen als de boodschappen duurder worden. Bovendien moeten werknemers die structureel werk doen, een vast contract krijgen, zodat meer mensen zekerheid hebben over hun inkomen en weten wat er elke maand binnenkomt.

Verhoog per direct het minimumloon en de uitkeringen

Verhoog per direct het minimumloon naar 14 euro per uur, inclusief de bijbehorende uitkeringen en AOW. De laagste inkomens hadden al moeite rond te komen en komen nu helemaal in de problemen door de hoge inflatie. Bovendien is het minimumloon in Nederland al decennia te laag. Daarnaast worden de uitbetalingen van mensen met een pensioen of een uitkering door de koppeling op peil gehouden. Verhoging van het minimumloon is al jaren een speerpunt van de FNV en nú is de tijd om dit te realiseren.

Laat niemand in de kou staan: een betaalbare energierekening

De energieprijzen zijn ontploft. Veel mensen kunnen de rekening niet meer betalen. Zij zitten straks letterlijk in de kou. Dat mag nooit gebeuren. Daarom zeggen wij: de energierekening moet voor iedereen betaalbaar blijven. Ook moet er gekeken worden naar lange termijn oplossingen voor onze energie. We zijn de grip op de energiemarkt kwijt. We worden dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van de concurrentie tussen energiebedrijven. Die heeft niet geleid tot lagere prijzen en is ook nog eens slecht voor mens en natuur.

Hoe gaan we dat betalen?

Het is rechtvaardig dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Daarom stellen wij het volgende voor:

• Verhoog de belasting op winst naar 35% (zoals de meeste werkenden ook betalen over hun loon) en pak belastingontduiking aan. Bedrijven maken nog steeds forse winsten. Olie-, en gasproducenten maken zelfs recordwinsten, juist door de inflatie. Als bedrijven hun eerlijke deel betalen, kunnen we nu het inkomen van gezinnen ondersteunen én blijven investeren in de sectoren waar iedereen gebruik van maakt.
  • Verhoog daarnaast de belasting op inkomen uit vermogen naar minstens hetzelfde niveau als inkomen uit arbeid. Het kan niet zo zijn dat mensen die werken voor hun geld meer belasting betalen dan mensen die slapend rijk worden. Met deze inkomsten investeren we in de mensen die het land draaiende houden.

Nieuwsoverzicht

Word lid en ontdek alle voordelen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict