Nederland verdient beter!

We zitten middenin een regelrechte inkomenscrisis. De inkomens moéten omhoog. De FNV laat het er niet bij zitten. We kunnen dit samen oplossen. Als jij meedoet, kunnen we winnen. Vind jij ook dat je beter verdient? Sluit je aan bij onze groeiende beweging.

Wat willen we?

Voor iedereen een inkomen waar je normaal van kunt leven. Daarom eisen wij als bevolking ons noodzakelijke deel terug. Dat houdt kortgezegd in: 60 miljard naar ons allemaal.

Waarom 60 miljard?

Dat bedrag komt niet uit de lucht vallen. Het is opgeteld het bedrag dat werkenden, gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden afgelopen jaar samen zijn kwijtgeraakt door de inflatie, en doordat het minimumloon niét naar €14 ging.

Wat moet er gebeuren?
  • Lonen omhoog;
  • Minimumloon naar €14, inclusief uitkeringen en AOW;
  • Niemand in de kou: een betaalbare energierekening.
Hoe moet dat worden betaald?
  • Verhogen winstbelasting;
  • Hogere vermogensbelasting.
Wat kun jij doen?

We maken een ‘team van 60 miljard’. Wil jij onderdeel uitmaken van dit groeiende team en steun je onze eis? Vul je gegevens in, dan houden we je op de hoogte. We moeten het samen doen. Want als wij het niet doen, wie dan wel? Samen met jou, gaat het lukken.

Groeiende beweging

Sluit je aan bij deze groeiende beweging. Genoeg is genoeg. Nederland verdient beter, jij verdient beter, wij verdienen allemaal beter.

Manifestatie groot succes

Zaterdag 26 november was de eerste #NLverdientBeter Manifestatie. We begonnen daar met duizenden mensen, onze strijd tegen ongelijkheid en voor hogere lonen, uitkeringen en pensioenen. Wat een energie was er! De aanwezigen waren het eens: ons land verdient beter. En jíj verdient beter.

Bekijk hier de recap!

Bekijk hier de recap!

Zo worden zij geraakt door de inkomenscrisis

Dagelijks bereiken ons persoonlijke verhalen van onze leden. Ze vertellen ons over de financiële problemen waarmee zij worstelen of die ze om zich heen zien. Over de vaak moeilijke keuzes die zij moeten maken en over de oplossingen die zij zien.

Nog meer verhalen? Lees dan ook de verhalen van CorArdi en Miran.

Persoonlijke verhalen

Angelika Angelika, winkelmedewerker

"Wij verkopen mooie luxe producten. Die hoef ik niet te hebben. Ik wil gewoon rondkomen van mijn salaris. Dat ik de dingen kan kopen, die ik nu echt nodig heb." ->Lees haar verhaal

Abdelmajid Abdelmajid, treinschoonmaker

"In mijn omgeving zie ik dat steeds meer mensen in de problemen komen door de hoge kosten. Velen dreigen niet meer rond te kunnen komen." -> Lees zijn verhaal

Roy Roy, zorgverlener

“Ik moet kiezen tussen boodschappen en een bezoek aan de tandarts. Dat is pijnlijk, daar wil ik mij helemaal niet mee bezig houden. Ik wil zorgen.” -> Lees zijn verhaal

Onze oplossingen

Hogere lonen zijn nodig én rechtvaardig. Het kan niet zo zijn dat de winsten op peil blijven, terwijl mensen de rekening krijgen, omdat de lonen achterblijven. Het is hoog tijd dat de lonen automatisch meestijgen met de inflatie zodat mensen automatisch meer geld krijgen als de boodschappen duurder worden. Bovendien moeten werknemers die structureel werk doen, een vast contract krijgen, zodat meer mensen zekerheid hebben over hun inkomen en weten wat er elke maand binnenkomt.

Verhoog per direct het minimumloon naar €14 per uur (vanaf 18 jaar, inclusief de bijbehorende uitkeringen en AOW). De laagste inkomens hadden al moeite rond te komen en komen nu helemaal in de problemen door de hoge inflatie. Bovendien is het minimumloon in Nederland al decennia te laag. Daarnaast worden de uitbetalingen van mensen met een pensioen of een uitkering door de koppeling op peil gehouden. Verhoging van het minimumloon is al jaren een speerpunt van de FNV en nú is de tijd om dit te realiseren.

De energieprijzen zijn ontploft. Veel mensen kunnen de rekening niet meer betalen. Zij zitten straks letterlijk in de kou. Dat mag nooit gebeuren. Daarom zeggen wij: de energierekening moet voor iedereen betaalbaar blijven. Ook moet er gekeken worden naar lange termijn oplossingen voor onze energie. We zijn de grip op de energiemarkt kwijt. We worden dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van de concurrentie tussen energiebedrijven. Die heeft niet geleid tot lagere prijzen en is ook nog eens slecht voor mens en natuur.

Hoe gaan we dat betalen?

• Verhoog de belasting op winst naar 35% (zoals de meeste werkenden ook betalen over hun loon) en pak belastingontduiking aan. Bedrijven maken nog steeds forse winsten. Olie-, en gasproducenten maken zelfs recordwinsten, juist door de inflatie. Als bedrijven hun eerlijke deel betalen, kunnen we nu het inkomen van gezinnen ondersteunen én blijven investeren in de sectoren waar iedereen gebruik van maakt.
  • Verhoog daarnaast de belasting op inkomen uit vermogen naar minstens hetzelfde niveau als inkomen uit arbeid. Het kan niet zo zijn dat mensen die werken voor hun geld meer belasting betalen dan mensen die slapend rijk worden. Met deze inkomsten investeren we in de mensen die het land draaiende houden.

Gepensioneerden verdienen beter. Stuur jouw fonds een brief!

De afgelopen 10 jaar heeft het overgrote deel van de pensioenfondsen de pensioenen en aanspraken niet kunnen verhogen. Bij een aantal pensioenfondsen zijn de pensioenen zelfs verlaagd. Het gevolg hiervan is dat de gepensioneerden een groot koopkrachtverlies hebben geleden.

Verstuur de brief

Verstuur de brief

Geldgebrek en financiële onzekerheid leiden tot ingrijpende keuzes

De inkomenscrisis leidt tot financiële onzekerheid, waarbij veel mensen ingrijpende keuzes maken. Dat blijkt uit onderzoek van de FNV onder haar leden, dat eind september is gehouden. Ruim 28.000 mensen deden mee aan het onderzoek.

Bekijk het onderzoek

Bekijk het onderzoek

Blijf op de hoogte

Onze eis en oplossingen worden ondersteund door onderstaande bonden, organisaties en bedrijven:

Word lid! Nu extra voordelig: 6 maanden voor €25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Invloed op jouw arbeidsvoorwaarden via je cao
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Hulp bij jaarlijkse belastingaangifte en toeslagen
  • Ondersteuning bij beroepsziekten en letselschade
  • Korting op verzekeringen, energie, boodschappen en meer