Overeenstemming over nieuwe cao Achmea

Laat je stem horen!

Door Redactie 11 december 2023

Op 4 december hebben wij de bedrijfsleiding laten weten dat wij niet akkoord gaan met het salarisbod van 5% met een minimale verhoging van € 300,- en het tweede jaar 4%. Dat was de boodschap uit de 3 ledenbijeenkomsten van vorige week. Deze boodschap wordt ondersteund door onze petitie die meer dan 3.000 keer ondertekend is! Het was lang onderhandelen op 4 en 7 december. Gelukkig was het niet voor niets. Er liggen nu nieuwe afspraken.

Overeenstemming over nieuwe cao Achmea

Een beter salarisaanbod

• Voor de schalen C t/m H 7% met een minimale salarisverhoging van € 300,-.
  • Voor de schalen I t/m K 6% met voor I een extra trede, voor J twee extra treden en voor K drie extra treden plus grotere stappen in de schalen.
  • Plus € 2.000,- bruto: uiterlijk 28 februari 2024 uitbetaald.

Dit voorstel betekent dat de salarissen met ingang van 1 januari 2024 tussen de 11,1% en 6% omhoog gaan. De laagste salarissen krijgen de hoogste salarisverhoging. Gemiddeld gaan alle werknemers van Achmea er 7,5% op vooruit!

• Bij de telefoondiensten geldt inlogtijd = werktijd en afmaken werk is betaalde tijd. Ook zal er een proef gedaan worden met een geheel andere werkwijze: niet meer alleen instructies.
  • Kortdurend zorgverlof wordt voortaan voor 90% vergoed.
  • De RVU-uitkering (regeling vervroegd uittreden) wordt ook voor deeltijdwerkers volledig betaald.
  • De overgangsregeling voor de werknemers die meer dan 34 uur werkten, was reeds beëindigd en het is niet gelukt die weer te herstellen. Wel hebben we ervoor gezorgd dat zoveel mogelijk voorkomen wordt dat werknemers ineens minder inkomen hebben, omdat ze minder moeten gaan werken.
  • Reiskostenregeling wordt anders, de vergoedingen zijn verhoogd en verbeterd.

Positief resultaat

De petitie is dus niet voor niets geweest. Achmea is duidelijk gemaakt dat de werknemers het niet eens waren met hetgeen Achmea op dat moment bood. Daardoor konden we overstemming bereiken over dit verbeterde bod. Het is niet helemaal wat we wilden, want er zijn nog steeds groepen met koopkrachtverlies. Maar het geheel overziend, kunnen we toch spreken van een positief resultaat.

Deze week volgt de tekst van de afspraken en kun jij stemmen over de afspraken.

Word ook lid

De FNV gaat voor goede arbeidsvoorwaarden. Nog geen lid? Word ook lid van de FNV. Want hoe meer leden, hoe sterker we staan.

Maak je collega lid

Ben jij al lid? Nodig ze dan uit om ook FNV-lid te worden. Als dank ontvang jij € 10,- van ons.