FNV-leden geven akkoord voor nieuwe cao KLM grondpersoneel

De stemmen zijn geteld

David van de Geer
Door David van de Geer 27 oktober 2023

81,42% van de FNV-leden van KLM Grond heeft voor het nieuwe cao-akkoord gestemd. 18,58% stemde tegen. Dat betekent dat we officieel overeenstemming hebben bereikt: er is een nieuwe cao!

Stemmingsuitslag

De afgelopen weken hebben jullie de kans gehad om je stem uit te brengen over het onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao voor KLM Grond. Gisteren is de stemming gesloten en vanochtend heeft het ledenbestuur de uitslag van de ledenraadpleging gecontroleerd en bevestigd.

Resultaat

De nieuwe cao zal gelden tot en met februari 2025. We zijn trots op het resultaat en zijn ervan overtuigd dat we hiermee een belangrijke stap zetten in de richting van herstel van de grondorganisatie. De weg omhoog is ingezet.

Hieronder een greep uit de afspraken:

• een loonsverhoging van gemiddeld 13,7%;
  • een eenmalige vergoeding van 1500 euro;
  • verlengde vroegpensioen regeling voor alle KLM’ers;
  • verbeterde vroegpensioen regeling voor KLM’ers met zware beroepen;
  • terugkeer van de 80-90-100 regeling;
  • onbepaalde tijd voor collega’s met vijfjaarcontracten.

Het volledige protocol lees je hier.

Vervolgstappen

We horen uiteraard ook de stem van de tegenstemmers luid en duidelijk. De meeste kritiek gaat over de scheve verhoudingen in het bedrijf. Onze leden zijn boos over de ongelijkheid in de IPB-regeling en vinden het moeilijk uit te leggen dat er met verschillende maten gemeten wordt bij winstdeling. Deze boosheid begrijpen we. Het zijn punten die we in de toekomst samen aan gaan pakken.

Tijdens dit traject was de saamhorigheid ongekend groot en dat heeft tot goede resultaten geleid. Als we wat willen doen aan die ongelijkheid, blijft het belangrijk saamhorigheid te blijven tonen.

Handtekening

Nu jullie je hebben uitgesproken zetten wij liever vandaag dan morgen onze handtekening onder de nieuwe cao. Op die manier kan KLM de loonafspraken nog meenemen in de betaling van november en kunnen we meteen aan de slag met de uitwerking van andere belangrijke afspraken. We hebben begrepen dat de meeste andere grondbonden diezelfde ambitie hebben, maar we vinden het belangrijk dat er nu niet getreuzeld wordt. We hebben genoeg geduld gehad.

Dank

FNV Luchtvaart wil alle leden bedanken voor jullie betrokkenheid. Dit resultaat is tot stand gekomen dankzij de tomeloze inzet en actiebereidheid van betrokken FNV’ers. We zijn de laatste tijd flink gegroeid, zowel in aantallen als in kwaliteit. Wat ons betreft trekken we die lijn door. Samen staan we sterk en met meer leden kunnen we meer voor elkaar krijgen. Praat met je collega’s en vraag of ze lid willen worden. Voor iedereen die via jou lid wordt ontvang je van ons 10 euro. Kijk hier voor meer informatie.