Eerlijk werk met een beperking of bijstandsuitkering

Afspraken over aangepast werk via Participatiewet

De Participatiewet moet ervoor zorgen dat meer mensen werk vinden, ook als je een arbeidsbeperking of bijstandsuitkering hebt.

Als je een arbeidsbeperking hebt, kom je waarschijnlijk in aanmerking voor beschut werk of een baan uit de banenafspraak (garantiebanen).

Beschut werk

Beschut werk doe je onder aangepaste omstandigheden en met begeleiding. Het UWV beoordeelt of jij in aanmerking komt voor beschut werk.

Banenafspraak

In de banenafspraak hebben het kabinet en werkgevers afgesproken dat ze 125.000 extra banen gaan creëren voor mensen met een ziekte of handicap. Dit zijn banen bij ‘gewone’ werkgevers. Ook hier beoordeelt het UWV of jij in aanmerking komt voor een baan uit de banenafspraak.

Bijstandsuitkering

Kom je niet in aanmerking voor een werkloosheidsuitkering of een uitkering vanwege ziekte (Wao of Wia)? Dan kom je misschien in aanmerking voor een bijstandsuitkering van jouw gemeente. Iedereen die kan werken, maar het op de arbeidsmarkt zonder ondersteuning niet redt, valt onder de Participatiewet. Dit is het laatste vangnet voor je inkomen. En er gelden allerlei regels en voorwaarden voor. Val je onder de participatiewet, dan zijn deze bestuurders van FNV Uitkeringsgerechtigden voor jou aan de slag.

Eindelijk een landelijke cao

Als je werkt, heb je in Nederland recht op pensioen, loon, verlof en mogelijkheden voor opleiding. Dat klinkt logisch, toch? Maar helaas geldt dat niet voor iedereen. Tot voor kort werkten de meeste mensen die onder de Participatiewet vallen zonder duidelijke, goede afspraken. Vaak met een tijdelijk contract, zonder zekerheid en zonder dat ze pensioen opbouwden.

Gelukkig hebben we sinds 1 juli 2021 eindelijk een landelijke cao voor werknemers in nieuw beschut werk, of gedetacheerd onder de Participatiewet. Met daarin afspraken over:

• het loon
  • werkzekerheid
  • vakantiedagen
  • opbouw van pensioen voor later.

Deze cao is er alleen gekomen dankzij vele acties door de FNV. Maar daarmee zijn we er nog niet: we willen de afspraken in de cao in de toekomst graag verder verbeteren. Dat kan alleen als werkgevers weten dat wij namens veel leden spreken. En samen een vuist kunnen maken, als dat moet! Dus, wil jij ook dat we de cao Aan de slag samen gaan verbeteren? Sluit je dan bij ons aan en word lid.

Contact over Participatiewet

Heb je vragen? Hulp of advies nodig? Wil je je verhaal kwijt? Neem dan contact met ons op. Of loop binnen bij een FNV-locatie bij jou in de buurt.

Consulenten SW

Annemarie Tiggelaar: annemarie.ramdas@fnv.nl
Gerard Veldhuis: gerardj.veldhuis@fnv.nl

Of bezoek een vakbondshuis bij jou in de buurt.

Tijdlijn voor deze actie

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.