Behandel bijstandsgerechtigde ook als mens

Schrijnende verhalen in FNV-boekje Boeten zonder schuld

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 02 februari 2021

Wie een uitkering ontvangt, kan maar beter oppassen. Want voor je het weet, lees je ergens overheen, doe je iets verkeerd of geef je iets te laat door. En dan zijn de rapen gaar. Dat bleek wel uit ‘boodschappengate’ en de Toeslagenaffaire komt voort uit hetzelfde wantrouwen van de overheid tegenover burgers. De FNV heeft meer schrijnende verhalen gebundeld in ‘Boeten zonder schuld’ en dit aangeboden aan de Tweede Kamer.

FNV: Behandel bijstandsgerechtigden ook als mensen

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Terecht dat de verontwaardiging groot was over de 7.000 euro die een mevrouw in de bijstand moest terugbetalen, omdat haar moeder wel eens wat boodschappen voor haar meenam uit de supermarkt. En ook de affaire met de kinderopvangtoeslag dreunt nog hevig na. Dit zijn helaas niet de enige voorbeelden van hoe de overheid onschuldige mensen wegzet als fraudeurs.'

Continu te maken met wantrouwen

'Uitkeringsgerechtigden hebben recht op een menswaardige behandeling en die is dikwijls ver te zoeken. In ons boekje laten wij zien hoe je met een uitkering continu te maken hebt met wantrouwen en regelmatig zelfs wordt behandeld als een crimineel. Aan die praktijken moet politiek Den Haag echt een einde maken.’