Laat weten wat je van de wetsvoorstellen vindt

Bepaal de richting van de participatie- en ziektewet

Door Redactie 14 mei 2019

De regering wil de regels veranderen bij Garantiebanen voor mensen met een beperking. Zodat de regels van Participatiewet en Ziektewet beter werken. Maar eerst wil de staatssecretaris horen wat er speelt.

Tot 4 juni kon je je mening geven op de website van het ministerie.

Dit is wat de minister wil wijzigen

• Vereenvoudiging van de procedures en aanpak administratieve knelpunten
  • Meer gelijkheid in de gemeentelijke aanpak. Nu zijn er enorme verschillen tussen de gemeentes.
  • Mensen met een beperking, die een inkomen uit deeltijdarbeid hebben en een aanvullende bijstandsuitkering, mogen maximaal € 128 per maand houden gedurende maximaal 1 jaar. Hoelang je ook werkt, je krijgt nooit meer dan € 128 per maand bovenop je bijstandsuitkering.
  • Gemeenten mogen die regeling verlengen met telkens 1 jaar, maar niet blijvend. Je blijft dus in onzekerheid over je inkomsten.
  • De aanvraag voor een uitkering van mensen met een beperking wordt direct in behandeling genomen. Je hoeft dus niet meer 4 weken te wachten.

Wat vindt de FNV?

Wij vinden ook dat de procedures gemakkelijker moeten worden. En dat er geen verschil moet zijn tussen de gemeenten. Maar de gemeentelijke beleidsvrijheid blijft bestaan en dus kunnen gemeenten hun eigen regels maken Dat vinden we jammer. De verbetering van de loonkostensubsidieregeling is zeer mager. En bovendien, wat erger is, zeer tijdelijk (maximaal 1 jaar).

Openbare reacties

Inmiddels kun je de openbare reacties lezen die tot nu toe gegeven zijn. En dat zijn er al 380. Laten we hopen dat de minister er zorgvuldig mee aan de slag gaat.