Laat weten wat je van de wetsvoorstellen vindt

Bepaal de richting van de participatie- en ziektewet

Door Redactie 14 mei 2019

De regering wil de regels veranderen bij Garantiebanen voor mensen met een beperking. Zodat de regels van Participatiewet en Ziektewet beter werken. Maar eerst wil de staatssecretaris horen wat er speelt. Doe jij mee en vertel je jouw verhaal op de website van het ministerie?

Laat je niet afschrikken. De website van het ministerie lijkt heel ingewikkeld. Maar het is belangrijk dat je in je eigen woorden zegt hoe de wet volgens jou moet worden. Doe dat wel voor 4 juni.

Dit is wat de minister wil wijzigen

• Vereenvoudiging van de procedures en aanpak administratieve knelpunten
  • Meer gelijkheid in de gemeentelijke aanpak. Nu zijn er enorme verschillen tussen de gemeentes.
  • Mensen met een beperking, die een inkomen uit deeltijdarbeid hebben en een aanvullende bijstandsuitkering, mogen maximaal € 128 per maand houden gedurende maximaal 1 jaar. Hoelang je ook werkt, je krijgt nooit meer dan € 128 per maand bovenop je bijstandsuitkering.
  • Gemeenten mogen die regeling verlengen met telkens 1 jaar, maar niet blijvend. Je blijft dus in onzekerheid over je inkomsten.
  • De aanvraag voor een uitkering van mensen met een beperking wordt direct in behandeling genomen. Je hoeft dus niet meer 4 weken te wachten.

Wat vindt de FNV?

Wij vinden ook dat de procedures gemakkelijker moeten worden. En dat er geen verschil moet zijn tussen de gemeenten. Maar de gemeentelijke beleidsvrijheid blijft bestaan en dus kunnen gemeenten hun eigen regels maken Dat vinden we jammer. De verbetering van de loonkostensubsidieregeling is zeer mager. En bovendien, wat erger is, zeer tijdelijk (maximaal 1 jaar).

Hoe vul je de website in?

• Stap 1: Typ je mening/verhaal in het tekstveld onder de vraag.
  • Stap 2: Je mag een document (Word/Excel) toevoegen, maar dat hoeft niet. Klik op Verder om door te gaan.
  • Stap 3: Vul de verplichte persoonsgegevens in. Dat is nodig omdat anonieme reacties niet mogen. Als je niet wilt dat je reactie op de website te lezen is, zet je het vinkje onderaan uit.
  • Klik op Inzenden. Je inzending is pas definitief als je op de link in de mail hebt geklikt.

Kortom, de FNV vindt dat het beter kan. Vind jij dat ook? Laat je voor 4 juni horen en:

Geef je mening over de wet