Banenafspraak/garantiebanen

Door Redactie 18 januari 2019

Heb je een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking en kun je daardoor niet zelfstandig het minimumloon verdienen? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een baan uit de banenafspraak (ook ‘garantiebanen’ genoemd).

Banenafspraak/garantiebanen

In de banenafspraak hebben het kabinet en werkgevers afgesproken dat ze 125.000 extra banen gaan creëren voor mensen met een ziekte of handicap. Dit zijn banen bij ‘gewone’ werkgevers. Het UWV beoordeelt of jij in aanmerking komt voor een baan uit de banenafspraak. Vanaf 1 januari 2017 kun je zelf deze beoordeling aanvragen bij het UWV. Dit doe je door het formulier in te vullen.

Leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs hebben geen beoordeling door het UWV nodig. Zij komen automatisch in aanmerking voor banen uit de Banenafspraak. Lees meer informatie over de banenafspraak op de website van UWV en de website van de Rijksoverheid.

Heb je al een garantiebaan en heb je vragen?

Ga je binnenkort aan de slag of ben je al aan het werk? Dan heb je misschien vragen. Over je contract bijvoorbeeld. Wat staat er allemaal in en wat betekent het precies? Wat mag wel en wat niet? Klopt je salaris wel en heb je recht op reiskostenvergoeding? Als lid van de FNV kun je bij ons terecht met al je vragen over werk en inkomen en krijg je deskundig juridisch advies.

Heb je een garantiebaan? Daar horen wij graag meer over. Wat voor werk doe je en bevalt dat? Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen. Je kunt ze met ons delen via een korte enquête.

Jouw cao

Als je in dienst bent bij een ‘reguliere’ werkgever, dan val je onder de cao van dat bedrijf. Dus als je bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst hebt met een schoonmaakbedrijf, geldt voor jou de cao Schoonmaak. Je kunt ook gedetacheerd zijn bij dat schoonmaakbedrijf, vaak is dat via een SW-bedrijf. In dat geval ben je in dienst van het SW-bedrijf.

Tot voor kort betekende dit dat je moest werken zonder duidelijke, goede afspraken. Vaak met een tijdelijk contract, zonder zekerheid en zonder opbouw van pensioen. Gelukkig hebben we sinds 1 juli 2021 eindelijk een landelijke cao voor werknemers in nieuw beschut werk, of gedetacheerd onder de Participatiewet. Met daarin afspraken over bijvoorbeeld het loon, werkzekerheid, vakantiedagen en opbouw van pensioen voor later.

Deze cao is er alleen gekomen dankzij vele acties door de FNV. Maar daarmee zijn we er nog niet: we willen de afspraken in de cao in de toekomst graag verder verbeteren. Dat kan alleen als we een grotere achterban weten op te bouwen. Want de FNV kan alleen goede cao-afspraken maken, als werkgevers weten dat wij namens veel leden spreken. En samen een vuist kunnen maken, als dat moet! Dus wil jij ook dat we de cao Aan de slag samen gaan verbeteren? Sluit je dan bij ons aan en word lid. Sluit je bij ons aan en word lid