FNV vraagt inzage geldstromen Groningen en Schakelkans

'Laat ons maar zien wie financieel beter wordt van deze samenwerking'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 24 november 2020

De FNV heeft een zogeheten Wob-verzoek (Wet openbaarheid van bestuur) ingediend bij de gemeente Groningen. Daarmee vragen wij inzage in de geldstromen tussen Groningen en Schakelkans, een bureau dat voor deze gemeente mensen in de bijstand bij werkgevers plaatst. FNV-bestuurder Maureen van der Pligt: ‘Laat ze maar openheid van zaken geven en ons tonen wie er financieel beter wordt van hun samenwerking.'

FNV wil inzage in geldstomen bijstandsproject Groningen

Vier weken om te reageren

Van der Pligt kan het antwoord wel raden: 'Iedereen, behalve de bijstandsgerechtigden.' Zij wil met het verzoek om informatie ook weten hoe het zit met de bescherming van de mensen die vanuit het bijstandsproject bij bedrijven worden geplaatst. Groningen heeft vier weken om te reageren.

Een goedkoop verdienmodel

De FNV riep Groningen eind september al op te stoppen met Schakelkans. Volgens de vakbond laat de gemeente mensen in de bijstand zo namelijk werken onder het minimumloon. Van der Pligt: ‘Die mensen zijn slechts goedkope arbeidskrachten in een goedkoop verdienmodel voor werkgevers, bureau Schakelkans en Groningen.’

Wij doen alles om dit te stoppen

De grootste gemeente van het noorden blijft echter gebruikmaken van Schakelkans om mensen uit de bijstand aan de slag te krijgen. ‘Wij hebben laten weten dat wij er alles aan zullen doen om een einde te maken aan dit verdienmodel over de ruggen van uitkeringsgerechtigden’, zegt Van der Pligt.

Eemsdelta geeft juiste voorbeeld

Zij vindt dat Groningen een voorbeeld moet nemen aan buurgemeente Eemsdelta. De fusiegemeente van Appingedam, Delfzijl en Loppersum (per 1 januari 2021) zegt niet verder te gaan met Schakelkans. De drie gemeenten werkten al samen met het bureau in een regionale voorloper van Eemsdelta.

Nu Groningen nog

‘Wij zijn al eerder gestopt met Flextensie en nu dus ook met deze opvolger Schakelkans, wat eigenlijk hetzelfde is als Flextensie’, zegt wethouder Bé Schollema. Van der Pligt: ‘Met Eemsdelta is één schaap over de dam. Nu Groningen nog.’

Zwaar onder vuur na acties

Flextensie was eenzelfde soort project als Schakelkans. Dit kwam zwaar onder vuur te liggen omdat er sprake was van verdringing. Na acties van de FNV zijn er zelfs Kamervragen over gesteld. Veel gemeenten durfden hun vingers er daarna niet meer aan te branden.