FNV-leden stemmen voor nieuwe cao Aan de slag

Door Redactie 30 juni 2021

Leden hebben in ruime meerderheid voor het onderhandelaarsresultaat gestemd en de FNV is blij dat er vanaf vandaag eindelijk een landelijke cao geldt voor werknemers in nieuw beschut werk, of gedetacheerd onder de Participatiewet. Maar de cao Aan de slag is wat ons betreft ook nog niet ‘’af’’.

Sociale Werkvoorziening

We zijn er nog niet

In onderstaande video laten we op een ludieke manier zien dat deze cao er alleen maar is gekomen dankzij vele acties door de FNV. Dat actievoeren dus loont, maar dat we er nog niet zijn: we willen de cao in de toekomst verder verbeteren. Dat kan alleen als we een grotere achterban weten op te bouwen. Daarom doen kaderleden Samira, Geoffrey en Romy een beroep op hun collega’s: ‘’Wil jij die verbeteringen ook? Sluit je dan bij ons aan. En wordt lid van de FNV!’’.

Deze cao gaat niet over mensen die een WSW-dienstverband hebben, zij blijven vallen onder de lopende cao SW.

Belangrijke afspraken op een rij

• Er komt één loongebouw met drie functieniveaus. Dit begint bij het minimumloon en eindigt in de hoogste schaal op 118 procent van het minimum. Blijf alert in welke loonschaal je ingedeeld wordt. Werkgever moet beargumenteerd aangeven of je in schaal 1, 2, of 3 komt.
  • De arbeidsduur is 37 uur. Als je voltijds werkt, heb je dus een werkweek van 37 uur.
  • De werknemers gaan eindelijk pensioen opbouwen. Dat gebeurt in de pensioenregeling SW en pensioenfonds PWRI, zoals ook geldt voor de SW-werknemers.
  • De werknemers krijgen 37 uur extra vakantieverlof, bovenop hun wettelijke verlof.
  • Ook zijn er afspraken gemaakt over vakbondsverlof, scholing en ontwikkeling, reiskosten en andere secundaire arbeidsvoorwaarden.
  • Heel belangrijk is het afgesproken vangnet: als je uitstroomt naar een ander bedrijf en daar een dienstverband krijgt, geldt een terugkeergarantie van twee jaar. Dus mocht het toch misgaan bij die nieuwe werkgever, dan kun je terug naar het sociaal werkbedrijf.

Heb je een vraag over je nieuwe cao?

Neem dan contact met ons op via marco.schipper@fnv.nl. We kunnen ons voorstellen dat de overgang naar de nieuwe cao vragen met zich meebrengt.