De afbraak van de SW moet stoppen

Medewerkers in de sociale werkvoorziening voeren actie

Door Redactie 12 september 2019

Ongeveer 100 medewerkers uit de sociale werkvoorziening (SW) en werkzoekenden onder de Participatiewet hebben vandaag actie gevoerd in Den Haag. En met een hele goede reden. Iedereen heeft namelijk recht op passend werk, dus ook als je een arbeidsbeperking hebt. Of recht op ondersteuning als je werk zoekt. En dat is nu niet meer vanzelfsprekend.

actie afbraak sw

Afbraak SW moet stoppen

De SW wordt langzaam afgebroken en daar moet een eind aan komen. Ook zitten ruim 100.000 mensen onnodig thuis met een uitkering. Sinds de invoering van de Participatiewet hebben ze namelijk geen recht meer op ondersteuning bij het zoeken naar werk.

De overheid kan het verschil maken

Daarom zijn de actievoerders, samen met FNV-vicevoorzitter Kitty Jong, aan Kamerleden gaan vragen wat ze gaan doen om de afbraak van de SW te stoppen. Dat deden ze vlak voordat de Tweede Kamer ging overleggen over de Participatiewet. De overheid kan voor duizenden mensen met een arbeidsbeperking het verschil gaan maken.

Je recht op werk moet in de wet zijn geregeld

Wij zijn al 2 jaar bezig om ervoor te zorgen dat er goede banen komen met begeleiding en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden via ‘sociale ontwikkelbedrijven’. Die bedrijven hebben de juiste kennis, kunde, infrastructuur, werkgeverscontacten en het werk. Dat betekent dat de overheid moet gaan investeren in de SW. En het recht op werk, voor de duizenden mensen met een arbeidsbeperking, in de wet moet regelen.

Gevolgen van de Participatiewet

Door de invoering van de Participatiewet hebben veel mensen geen recht meer op ondersteuning bij het zoeken naar werk, en ook niet als ze aan het werk zijn. Zij hebben geen recht meer op de dienstverlening van de sociale werkvoorziening en komen daardoor niet aan de slag.

Bekijk ook het verhaal van Christina, waarbij het wel is gelukt om goede afspraken te maken. Het kan dus wel!