Pak misstanden bij Dethon aan

FNV wil dat gemeente Hulst ingrijpt bij sociaal werkbedrijf

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 16 september 2020

‘De tijd van praten is nu wel voorbij. De mensen zijn het zat en eisen waar zij recht op hebben: de juiste arbeidsvoorwaarden, een goed sociaal plan en een veilige werkomgeving waarin de werknemer weer prioriteit heeft.’

FNV wil dat Hulst ingrijpt bij sociaal werkbedrijf Dethon

Angstcultuur en nauwelijks ontwikkeling

Dat zegt FNV-bestuurder Mariska Exalto. Zij wil dat de gemeente Hulst ingrijpt bij sociaal werkbedrijf Dethon, waarvan het samen met Sluis en Terneuzen eigenaar is. Bij Dethon is een heleboel mis, vindt de vakbond. Zo zou er een angstcultuur heersen en krijgen de kwetsbare medewerkers nauwelijks kansen om zich te ontwikkelen. ‘Wie een keertje kritisch is naar deze werkgever loopt kans dat hij op ander werk wordt geplaatst.’

Bestuur aan de tand voelen

Exalto spreekt woensdagavond in Hulst de gemeenteraadsleden toe van de commissie Samenleving. Zij moeten het bestuur van het sociaal werkbedrijf via wethouder Totté stevig aan de tand voelen en dwingen om orde op zaken te stellen. Dinsdagavond deed Joost Kaper van de FNV al dezelfde oproep in Terneuzen. Volgens Exalto krijgt Sluis binnenkort ook een oproep.

Sociale werkvoorziening is onmisbaar

De FNV vindt de sociale werkvoorziening onmisbaar voor onze samenleving. Daarom wil de vakbond dat de huidige sociaal werkbedrijven, die op steeds meer plekken verdwijnen, doorgaan in de vorm van zogeheten sociale ontwikkelbedrijven. Mensen met een arbeidsbeperking kunnen daar aan de slag en wanneer dat mogelijk is doorgroeien naar een regulier bedrijf. Andersom kunnen ze altijd weer terugvallen op het sociale ontwikkelbedrijf. Exalto: ‘Wat Dethon doet, staat hier helaas nog heel ver van af.’