Historische cao voor mensen met een arbeidshandicap

Na jarenlang lobbyen, druk uitoefenen en actievoeren

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 11 februari 2021

Een bijzondere dag voor duizenden mensen met een arbeidshandicap. Voor hen ligt er eindelijk een cao. De FNV heeft na maandenlang onderhandelen een akkoord bereikt met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en Cedris, de branchevereniging voor sociale werkbedrijven. Zij leggen dit nu voor aan hun leden. De cao loopt 2,5 jaar en gaat in op 1 juli 2021.

FNV maakt cao voor mensen met beperking

Voor zeker 15.000 mensen

De cao Aan de slag, zoals hij heet, geldt straks voor mensen met een beperking die werken in het zogeheten nieuwe beschutte werk of gedetacheerd zijn in een garantiebaan bij een gewone werkgever. Hij komt in de plaats van de huidige lappendeken van verschillende lokale regelingen. Met de komst van de Participatiewet in 2015 is de instroom in de sociale werkvoorziening stopgezet. Onder de nieuwe cao komen mensen die sindsdien zijn gaan werken voor onder andere sociale werkbedrijven.

Voor het eerst een cao

Marco Schipper, onderhandelaar namens de FNV: ‘Dit is een historische cao. Voor het eerst is er voor deze mensen een pakket met landelijke afspraken over hun loon, pensioenen, hoe lang ze moeten werken, verlof en opleidingen.’

Jarenlang lobbyen en druk uitoefenen

De cao is de uitkomst van jarenlang lobbyen, druk uitoefenen en actievoeren door de FNV. De gemeenten wilden zo’n cao eerst helemaal niet sluiten, maar gingen ruim een halfjaar geleden alsnog met de vakbond om tafel.

Nu hopelijk de zeven vette jaren

Schipper: ‘Wat best bijzonder is: vandaag precies zeven jaar geleden stonden wij met 6.000 mensen in Den Haag en hielden we een manifestatie tegen invoering van de Participatiewet. Je kunt wel zeggen dat we door die wet al bijna zeven magere jaren achter de rug hebben. Met deze cao krijgen we nu hopelijk de zeven vette jaren. En nog veel langer natuurlijk.’

Pensioen opbouwen vanaf dag 1

De FNV heeft afgesproken dat mensen gelijk pensioen gaan opbouwen bij PWRI, het pensioenfonds voor de sociale werkvoorziening. Voor veel mensen betekent dit dat ze hier al vanaf 1 januari 2021 mee beginnen. Dit is dezelfde regeling die geldt voor werknemers in de sociale werkvoorziening (SW).

Van minimumloon tot 118% daarboven

Er komt één loongebouw met drie functieniveaus. Dit begint bij het minimumloon en eindigt in de hoogste schaal op 118% van het minimum.

Verlof, arbeidsduur en looptijd

Verder krijgen de werknemers 37 uur extra vakantieverlof, bovenop hun wettelijke verlof. Hun werkweken zullen 37 uur zijn. Ook zijn er afspraken gemaakt over vakbondsverlof, scholing en ontwikkeling, reiskosten en andere secundaire arbeidsvoorwaarden.

Trots op goed vangnet

Jan Braem, voorzitter van het branchebestuur WSW: ‘Man, wat ben ik trots dat we dit voor elkaar gekregen hebben. Vooral ook dat er nu een goed vangnet is afgesproken voor mensen die het niet redden in een reguliere baan.'

Vangnet geeft zekerheid en rust

'Als je doorstroomt vanuit een sociaal werkbedrijf naar regulier werk heb je een terugkeergarantie van twee jaar. Lukt het even niet in je baan dan hoef je geen uitkering aan te vragen en kom je meteen weer in dienst van de gemeente of het sociaal werkbedrijf. Dat geeft heel veel mensen een stukje zekerheid en rust.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.