FNV stuurt bijzondere kerstwens aan vijf gemeenten in het noorden

'Wedeka niet ontmantelen, maar omvormen tot sociaal ontwikkelbedrijf'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 18 december 2020

Vijf gemeenten in het noorden van het land krijgen een speciale kerstwens van de FNV. De vakbond drukt Borger-Odoorn, Midden-Groningen, Stadskanaal, Veendam en Westerwolde in een e-card op het hart om sociaal werkbedrijf Wedeka niet te sluiten, maar om te vormen tot een sociaal ontwikkelbedrijf. ‘Verbeter Wedeka in plaats van het te ontmantelen.’

FNV stuurt vijf gemeenten bijzondere kerstgroet

Toekomst heel veel mensen op het spel

Het sociaal werkbedrijf kampt met toenemende verliezen. De betrokken gemeenten denken er daarom over om Wedeka te sluiten of op te splitsen. Zij beslissen hier begin volgend jaar over. De toekomst van 1.500 medewerkers met een arbeidsbeperking, zo’n 100 ondersteunende werknemers en vele werkzoekenden met een arbeidsbeperking staat op het spel.

Grote zorgen bij de medewerkers

Elanda de Boer, bestuurder van FNV Sociale Werkvoorziening: ‘Die mensen gaan allemaal een onzekere tijd tegemoet. Veel van hen voelen zich al eenzaam en onzeker nu ze thuiszitten door corona. En dan hebben ze ook nog grote zorgen over wat er met hun baan gebeurt in het nieuwe jaar. Wij geven de gemeenten in onze digitale kerstkaart iets mee om te overdenken in de dagen rond Kerstmis. Als zij binnenkort een besluit nemen over Wedeka, weten ze dan zeker dat ze alles goed kunnen regelen voor de werknemers?’

Passend werk en goede begeleiding

Zij bedoelt hiermee onder andere passend werk en goede begeleiding. Ook vraagt De Boer zich af of er straks nog steeds een goede plek is voor beschut werk, met verschillende soorten werk. ‘Is er aandacht voor de ontwikkeling van de mensen? En wat gebeurt er met de enorme hoeveelheid kennis en ervaring die in vijftig jaar tijd is opgebouwd bij Wedeka? Als de gemeenten er niet zeker van zijn dat ze al deze dingen beter én goedkoper kunnen organiseren dan moeten ze nog maar eens bij zichzelf te rade gaan. Er zijn immers nog maar heel weinig gemeenten die hierin zijn geslaagd.’

Springplank en vangnet

De FNV wil dat Wedeka wordt omgevormd tot sociaal ontwikkelbedrijf. De Boer: ‘Dan zet je het belang van de medewerkers voorop. Zij krijgen een springplank naar een baan bij een ‘gewone’ werkgever en hebben een vangnet voor als het even niet lukt.’ Volgens haar staat er al een organisatie die bewezen heeft dat het mensen aan werk helpt en op andere manieren begeleidt. ‘Als je Wedeka ontmantelt, help je alle investeringen die er ooit zijn gedaan, in de mensen en in het bedrijf, om zeep.’

Blij met initiatiefnota CDA en SP

De FNV pleit al langere tijd voor sociaal ontwikkelbedrijven. De vakbond is daarom blij met de initiatiefnota van CDA en SP, waarvan de basis ligt in haar eigen plannen voor een recht op werk en de sociaal ontwikkelbedrijven. De kosten van sociaal ontwikkelbedrijven heeft de FNV zelf al helemaal laten doorberekenen (pdf).