Banenafspraak/garantiebanen

Door Redactie 18 januari 2019

Heb je een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking en kun je daardoor niet zelfstandig het minimumloon verdienen? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een baan uit de banenafspraak (ook ‘garantiebanen’ genoemd).

In de banenafspraak hebben het kabinet en werkgevers afgesproken dat ze 125.000 extra banen gaan creëren voor mensen met een ziekte of handicap. Dit zijn banen bij ‘gewone’ werkgevers. Het UWV beoordeelt of jij in aanmerking komt voor een baan uit de banenafspraak. Vanaf 1 januari 2017 kun je zelf deze beoordeling aanvragen bij het UWV. Dit doe je door het formulier in te vullen.

Leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs hebben geen beoordeling door het UWV nodig. Zij komen automatisch in aanmerking voor banen uit de Banenafspraak. Lees meer informatie over de banenafspraak op de website van UWV en de website van de Rijksoverheid.

Heb je al een garantiebaan en heb je vragen?

Ga je binnenkort aan de slag of ben je al aan het werk? Dan heb je misschien vragen. Over je contract bijvoorbeeld. Wat staat er allemaal in en wat betekent het precies? Wat mag wel en wat niet? Klopt je salaris wel en heb je recht op reiskostenvergoeding? Als lid van de FNV kun je bij ons terecht met al je vragen over werk en inkomen en krijg je deskundig juridisch advies.

Heb je een garantiebaan? Daar horen wij graag meer over. Wat voor werk doe je en bevalt dat? Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen. Je kunt ze met ons delen via een korte enquête.

Jouw cao

Als je een dienstverband hebt met een ‘reguliere’ werkgever, dan val je onder de cao van dat bedrijf. Dus als je bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst hebt met een schoonmaakbedrijf, geldt voor jou de cao Schoonmaak. Je kunt ook gedetacheerd zijn bij dat schoonmaakbedrijf, vaak is dat via een SW-bedrijf. In dat geval ben je in dienst van het SW-bedrijf. Voor die situatie zijn nog geen arbeidsvoorwaarden geregeld. Daarom wil de FNV met de werkgevers goede en duidelijke afspraken maken over loon, pensioen, reiskosten, ontwikkeling en verlof. Die afspraken willen we vastleggen in een cao voor werknemers Participatiewet

Daar hebben we jouw hulp bij nodig! Goede afspraken in een cao kunnen we alleen maken als we dat namens vele werknemers Participatiewet doen. Sluit je bij ons aan en word lid