Zo werft Evert (41)

Hoofdconducteur bij de NS

Als hoofdconducteur wordt Evert goed gehoord door de reizigers op zijn routes. Dat ook collega’s naar hem luisteren, blijkt wel uit het feit dat hij jaarlijks zo’n vijf tot tien van hen lid weet te maken van de FNV. Voor Evert de normaalste zaak van de wereld: "Werven is gewoon onderdeel van het vrijwilligerswerk dat ik al dertien jaar doe bij de FNV. En uit ervaring weet ik dat een lidmaatschap geen luxe is, maar een noodzaak."

Nodig net als Evert je collega’s uit

Het is ook die ervaring die Evert meeneemt als hij met zijn collega’s praat over de FNV. "Je moet niet een product verkopen, maar je ervaringen. Dus vertel vanuit je eigen ervaring waarom we de vakbond nodig hebben. En koppel terug welke acties er zijn geweest vanuit de vakbond. Zo laat je het belang van de bond zien. Je moet de ander de kracht van FNV voorleggen en daarover in gesprek gaan."

Goed luisteren

Deze gesprekken voert Evert zowel aan de koffietafel, in een kraam, tijdens het flyeren of op de werkvloer. Wat volgens Evert een gesprek over de FNV makkelijker maakt, is als je een band hebt met de mensen die je aanspreekt. Omdat je ze van naam kent of weleens met ze samenwerkt.

In dat gesprek moet je niet alleen zelf praten. Evert: "Je moet vooral goed luisteren en samenvatten wat de ander tegen je zegt. Soms moet je ook gewoon kort ingaan op de negatieve zaken. En waar mogelijke de positieve onderdelen daarvan belichten. Over elk positief resultaat moet je als bond immers onderhandelen, waardoor je niet alles kan binnenhalen wat je vraagt."

"Je moet de ander de kracht van FNV voorleggen en daarover in gesprek gaan."

Dit alles betekent niet dat Evert anderen lid maken niet af en toe moeilijk vindt. "Het is heel lastig, zeker als het gaat om jongere collega’s die nog niet goed weten wat ze met een vakbond moeten." Toch kan hij iedereen aanraden de sprong in het diepe te wagen. "Want ervaring opdoen door in gesprek te gaan is denk ik het allerbelangrijkste."

Nodig een ander uit

Ben jij blij met de FNV en wil jij, net als Evert, ook het FNV-verhaal aan anderen vertellen? Wacht dan niet langer en nodig ze uit!

Ik nodig een ander uit

Nog meer verhalen en werftips?

Lees dan ook de werfverhalen van onze andere leden die de afgelopen jaren hun collega’s, vrienden en familie hebben lid gemaakt. En laat je inspireren!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.